Zowel Tik Tok als Instagram Reels zijn here to stay. Voor welk platform je kiest, zal afhangen van je doelgroep en doelstellingen. Beide apps kunnen op hun eigen manier krachtige tools zijn om je merk te versterken of nieuwe doelgroepen aan te spreken.
Na een steile klim in gebruikers heeft Tik Tok een prominente positie tussen zijn social media-concurrenten veroverd. In België kan de app uitpakken met 2,7 miljoen gebruikers. Ter vergelijking: Instagram heeft 4,2 miljoen Belgische gebruikers. Deze duizelingwekkende cijfers zijn op zich al genoeg om elke marketeer te overtuigen van het potentieel om te adverteren via deze apps.
Net zoals bij de populaire Stories feature op Snapchat, heeft Instagram de features van Tik Tok nu ook integraal overgenomen. Het resultaat van die Snapchat tragedie kennen we ondertussen allemaal: Snapchat verloor een aanzienlijk aantal gebruikers en moest inboeten aan populariteit.
Maak je als bedrijf dus een keuze tussen TikTok of Instagram Reels? Of zet je in op beide apps?
De twee platformen lijken nu enorm op elkaar. Toch heeft elk platform enkele unieke voor- en nadelen. We zetten ze even op een rij.
Dankzij aarzeling bij de meeste marketeers en bedrijven om te investeren in dit nieuwe platformtype, kunnen bedrijven gebruik maken van het momentum. Voor beide apps kan je werken met influencers, organische content plaatsen of volledig inzetten op het plaatsen van doelgerichte advertenties zoals zoals in-feed ads, branded hashtag challenges, branded effects, TopView …
Ziezo. Nu begrijp je het succes van TikTok en waarom Reels een serieuze concurrent zal worden van de app. Daarom hebben we 5 tips bij het kiezen van de beste strategie voor je bedrijf om succesvol aan de slag te gaan met deze platformen.
1. Voor welk platform je kiest, zal afhangen van je doelgroep en doelstellingen. Beide apps kunnen op hun eigen manier krachtige tools zijn om je merk te versterken of nieuwe doelgroepen aan te spreken.
2. Wil je zo weinig mogelijk risico in de besteding van je marketingbudget? Dan is Instagram met stories en Reels nog steeds de beste optie.
3. Begin je van nul of zijn Gen Z’ers en Millennials je belangrijkste doelgroep? Zet Tik Tok dan met stip bovenaan in je volgende marketing meeting.
4. Heb je al een mooi aantal volgers op Instagram bijeengesprokkeld? Zet dan meteen in op Reels en maak gebruik van de mogelijkheid om viraal te gaan en je aantal volgers te boosten.
5. Ben je al aanwezig op TikTok? Plaats dan meteen je filmpjes ook in Reels op Instagram voor maximaal bereik.
Je stapt beter te vroeg dan te laat mee in het videomarketingverhaal van TikTok of Reels. Afhankelijk van je bedrijfsdoelen en budget kies je voor beide platformen of alles inzetten op één app. Overleg met D|M&S welke strategie de beste piste is voor je bedrijf.