Maak de juiste keuze voor je marketingstrategie

Zowel Tik Tok als Instagram Reels zijn here to stay. Voor welk platform je kiest, zal afhangen van je doelgroep en doelstellingen. Beide apps kunnen op hun eigen manier krachtige tools zijn om je merk te versterken of nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Na een steile klim in gebruikers heeft Tik Tok een prominente positie tussen zijn social media-concurrenten veroverd. In België kan de app uitpakken met 2,7 miljoen gebruikers. Ter vergelijking: Instagram heeft 4,2 miljoen Belgische gebruikers. Deze duizelingwekkende cijfers zijn op zich al genoeg om elke marketeer te overtuigen van het potentieel om te adverteren via deze apps.

Net zoals bij de populaire Stories feature op Snapchat, heeft Instagram de features van Tik Tok nu ook integraal overgenomen. Het resultaat van die Snapchat tragedie kennen we ondertussen allemaal: Snapchat verloor een aanzienlijk aantal gebruikers en moest inboeten aan populariteit.

Maak je als bedrijf dus een keuze tussen TikTok of Instagram Reels? Of zet je in op beide apps?

 

TikTok vs. Reels

De twee platformen lijken nu enorm op elkaar. Toch heeft elk platform enkele unieke voor- en nadelen. We zetten ze even op een rij.

Tiktok

TikTok

  • Betrokkenheid van 29%
  • De For You-page met personaliserend algoritme maakt viraal gaan mogelijk.
  • Het algoritme zorgt ervoor dat enkel relevante doelgroepen je content te zien krijgen.
  • Minder dan 4% van de social media marketeers wereldwijd nemen TikTok op in hun marketingstrategie.
  • Je moet je volgers van nul af aan opbouwen.
  • Mooi afgewerkte content en reclamefilmpjes op Tik Tok? Vergeet dat maar. Generation Z’ers scrollen genadeloos verder: authenticiteit is hyperbelangrijk.

 

Insta reels

Instagram Reels

  • Betrokkenheid Instagram 5 %
  • Instagram bouwde een soortgelijke versie van het TikTok algoritme in Reels.
  • Snel viraal gaan is enkel mogelijk in het nieuwe Reels dat nog weinig gebruikers heeft.
  • Het is mogelijk je Reels te posten in Stories en in uitgelichte Stories.
  • Je hoeft je weg niet te zoeken in een nieuwe app en kan gebruikmaken van de bestaande (vertrouwde) omgeving.
  • Binnen Reels kan je alle trends en virale content van Tik Tok inpassen en targeten op je bestaande volgers.
  • 89% van de marketeers zegt dat Instagram cruciaal is voor hun marketingstrategie.
  • Merken met meer dan 100.000 volgers op Instagram hadden in de voorbije twee jaar een gemiddelde bedrijfsgroei van 163 %.

Dankzij aarzeling bij de meeste marketeers en bedrijven om te investeren in dit nieuwe platformtype, kunnen bedrijven gebruik maken van het momentum. Voor beide apps kan je werken met influencers, organische content plaatsen of volledig inzetten op het plaatsen van doelgerichte advertenties zoals zoals in-feed ads, branded hashtag challenges, branded effects, TopView …

Ziezo. Nu begrijp je het succes van TikTok en waarom Reels een serieuze concurrent zal worden van de app. Daarom hebben we 5 tips bij het kiezen van de beste strategie voor je bedrijf om succesvol aan de slag te gaan met deze platformen.

5 belangrijke tips voor een succesvolle TikTok of Reels strategie

1.  Voor welk platform je kiest, zal afhangen van je doelgroep en doelstellingen. Beide apps kunnen op hun eigen manier krachtige tools zijn om je merk te versterken of nieuwe doelgroepen aan te spreken.

2.  Wil je zo weinig mogelijk risico in de besteding van je marketingbudget? Dan is Instagram met stories en Reels nog steeds de beste optie.

3.  Begin je van nul of zijn Gen Z’ers en Millennials je belangrijkste doelgroep? Zet Tik Tok dan met stip bovenaan in je volgende marketing meeting.

4.  Heb je al een mooi aantal volgers op Instagram bijeengesprokkeld? Zet dan meteen in op Reels en maak gebruik van de mogelijkheid om viraal te gaan en je aantal volgers te boosten.

5.  Ben je al aanwezig op TikTok? Plaats dan meteen je filmpjes ook in Reels op Instagram voor maximaal bereik.

Ons advies?

Je stapt beter te vroeg dan te laat mee in het videomarketingverhaal van TikTok of Reels. Afhankelijk van je bedrijfsdoelen en budget kies je voor beide platformen of alles inzetten op één app. Overleg met D|M&S welke strategie de beste piste is voor je bedrijf.