Als je met e-commerce wil scoren, hou je best rekening met enkele must-knows. Alleen zo onderscheid je jezelf in 2022 van de concurrentie. 

 

E-commerce is booming business. Steeds meer mensen openen een online shop. Heb je ook plannen om de stap naar e-commerce te zetten, weet dan dat er meer bij komt kijken dan een product te kiezen en dit te verkopen. Je moet in het hoofd van je klanten kruipen en nagaan hoe je ze het best door de customer journey leidt richting kassa en katching! Een goede voorbereiding is het halve werk, en de eerste stap naar succesvolle e-commerce. We geven je hier alvast enkele must-knows voor elke beginnende e-commerçant mee.

Kies een product dat een grote doelgroep aanspreekt 

Verkoop je iets waarin slechts een kleine groep mensen geïnteresseerd is, dan weet je dat de verkoop in verhouding zal zijn. Met andere woorden, in nichemarkten verkoop je over het algemeen minder. Da’s jammer, want een product online lanceren vraagt altijd dezelfde inspanning. Dus zoek je maar beter een product uit waar er, zelfs in een nichemarkt, toch behoorlijk wat vraag naar is. Hoe je dat te weten kan komen? Simpel: door te meten en online data te analyseren.

Nu zijn er toevallig al redelijk wat tools voorhanden waarmee je kan checken of er vraag is naar een bepaald product. Een goede plaats om meer te weten te komen over de populariteit van een product is Google Trends. Geef bijvoorbeeld ‘fidget spinners’ in en je zal je in de grafiek een enorme piek zien in de vraag op het moment dat deze rage vorig jaar uit de hand liep.   

Afhankelijk van waar je online verkoopt, zijn er ook tools om de vraag te meten voor elke specifieke markt, zoals Amazon, Shopify en andere online markten. Het belangrijkste wat je daaruit kan leren, is dat je een niche nodig hebt met een solide hoeveelheid zoekvolume per maand. 

Breng een ‘big brand vibe’ over op je klanten 

Een succesvol merk spreekt mensen aan, boeit hen, doet hen dromen en, vooral, kopen. Wil je dus iets verkopen via e-commerce dan moet je met je merk je doelgroepen verleiden en overtuigen. Ze moeten je zelfs zo graag zien dat ze je in het hart sluiten en blijven terugkomen. Loyalty is key voor elke e-shop.

Hoe je jezelf een aantrekkelijk imago aanmeet en een onweerstaanbare brand vibe verspreidt? Alvast niet alleen met een mooi logo en een leuk design! Een logo, en bij uitbreiding een design of huisstijl, is natuurlijk belangrijk om je merk een eigen identiteit en look-and-feel te geven. Het helpt bovendien de aandacht te trekken en publiek naar jouw winkel te lokken. Het is de etalage van je e-commerce.

Maar… even belangrijk, en misschien zelfs nog belangrijker om een sterke merkperceptie te creëren, is wat er in de etalage ligt en wat er in de winkel allemaal gebeurt. Welke producten of diensten bied je je klanten aan? Welk gevoel roepen ze op? Zijn ze zo fantastisch als jij beweert? Welke experience mogen klanten bij jou verwachten? 

Neem bijvoorbeeld Apple. Mensen denken bij het merk Apple aan coole producten, innovatief, goed ontworpen, eenvoudig in gebruik enzovoort. En daarvoor hoeven ze echt niet alleen het logo te zien. Het logo helpt bij het oproepen van die positieve perceptie, maar Apple doet ook wat het belooft. Practice what you preach, dus.

 

Back to e-commerce. Hoe creëer je met je e-commerce shop nu de juiste brand vibe? Wel, met deze ingrediënten: afbeeldingen, ontwerp, copy, marketing en persoonlijkheid. Zo veranker je jouw merk in het hoofd – en hopelijk ook in het hart – van de mensen. En als ze zich goed voelen bij het zien van jouw logo in een campagne of na een bezoekje aan jouw shop, als ze geloven waar je voor staat en ze jou vertrouwen… dan, en pas dan zullen ze met plezier online geld bij jou uitgeven. Een betrouwbaar imago opbouwen is een absolute must als je succes wil boeken in e-commerce. 

Geef je product een duidelijke USP

Wat is de Unique Selling Proposition (USP) van je product? Als je dat weet en uitspeelt dan ben je goed vertrokken voor je e-commerce avontuur. Waarom is de USP zo belangrijk? We zullen het je vertellen: wanneer mensen online shoppen, scannen ze onbewust elke pagina en het productaanbod. Ze vellen mentale micro-oordelen over alles wat ze zien. “Dit past niet bij mij, ik hou niet van dat patroon, ik heb iets groters nodig, dit ziet er te klein uit enzovoort...

Door jouw USP in de verf te zetten, je van je mooiste kan te laten zien, kan je bezoekers van je webshop laten denken: “Wow, dat is slim, of oooh, dat zal mijn leven gemakkelijker maken!” Het mentale micro-oordeel dat de consument over je product moet hebben, moet dus positief zijn. Dit zal je helpen op te vallen en je met je aanbod in het hoofd van de klant te kruipen. 

Samengevat: als je wil dat de klant het gevoel heeft dat je aan hem en al zijn behoeften hebt gedacht. Als je dat gevoel kunt opwekken door jouw sterktes te koppelen aan zijn behoeften, geef je jezelf de beste kans om hem voor je zaak te winnen. Als je niet beschikt over een geweldige USP, ben je gewoon een product als er al zoveel andere zijn. Je onderscheidt jezelf niet en gaat verloren in de massa. Weg klant.

Besluit

Zoek een goeie nichemarkt waarin vraag is naar jouw product, creëer een positieve brand vibe en speel je unieke kwaliteiten uit. Zo heb je vandaag de best mogelijke kans op succes in e-commerce. En: laat je niet afschrikken. E-commerce is ‘a tough game’, maar als je het goed aanpakt en deze eenvoudige basisregels volgt zal je snel véél werk hebben om de vraag bij te houden. Klaar om je webshop te boosten?

 

Meer te weten komen over e-commerce?
Neem dan gerust even contact op met onze specialisten.