Interactie genereren met volgers op de sociale media, daar draait het om! Likes, reacties, shares… Hoe meer hoe beter! Maar hoe creëer je social engagement? En hoe reageer je op reacties? We geven je enkele tips.

Maak gebruik van een content activity kalender

Ad hoc posts bedenken op een belangrijke (feest)dag voor je fans? Het kan, maar is niet eenvoudig. Zeker als je creatief uit de hoek wil komen. Daarom is plannen een must! Een content activity kalender opstellen is een aanrader. Hierop kan je dan alle belangrijke momenten en feestdagen aanduiden om er vervolgens gericht op in te spelen. Zo heb je tijd om te brainstormen met je team en posts te bedenken rond deze thema’s.

Voorts kan je in de kalender ook alles ingeven zodat iedereen ziet wanneer je een bericht zal posten. Op het juiste moment inspelen op gebeurtenissen die jouw doelgroep belangrijk vindt, zal een boost geven aan je social media engagement! Zorg wel dat je je doelgroep goed kent…

Zoek naar specifieke hashtags of keywords

Benieuwd wat jouw doelgroep interesseert? Ga dan op zoek naar hashtags of keywords rond jouw product of service. Geef bijvoorbeeld je product of dienst in Answer The Public in. De tool creëert combinaties waarop je doelgroep zoekt naar jouw product of dienst in Google. Op die manier doe je vast nieuwe ideeën op voor content creatie. Zoek ook op Twitter en Instagram naar hashtags rond jouw product. Instagram geeft trouwens zelf hashtag ideeën zodat je ook daar verder op kan zoeken. En check ten slotte ook RiteTag, zo kom je de hotste hashtags op het spoor.

Als je weet wat je doelgroep bezighoudt, kan je daar gepast op inspelen en is engagement op jouw posts verzekerd!

Stel gerichte vragen in je posts

Niet elke post zal evenveel interactie opleveren. Maak je post daarom zo op dat mensen erop willen reageren. Post niet gewoon een afbeelding of video op de sociale media, maar vraag in de tekst boven je post naar de mening van de surfer. Gebruik ook emoticons om alles wat ‘luchtiger’ te maken ;-) Een voorbeeld? In deze post vragen we gericht naar de favoriete smaak van de surfer. Het gevolg was een overload aan reacties met smaken.

Let wel op voor ‘engagement bait’. Posts waarbij je gevraagd wordt om surfers te taggen of een battle waarbij je moet antwoorden met een like of ❤️, worden afgestraft sinds Facebook zijn algoritme heeft vernieuwd. Echte persoonlijke interactie is beter dan een uitgelokte reactie.

Volg je engagement op

Genereren je posts engagement? Goed zo. Maar hoe reageer je nu? En moet je eigenlijk op élke reactie antwoorden? Neen. Alles hangt af van de inhoud. Wanneer iemand gericht vragen stelt over je product of dienst is het aangeraden om te antwoorden. Maar als surfers gewoon hun favoriete smaak meegeven, hoeft dit niet echt.

Krijg je een positieve commentaar over je bedrijf? Dan kan je reageren met een dankbericht. Negatieve opmerkingen negeer je best evenmin! Ga in zo’n geval niet in op de vraag van de surfers, maar verontschuldig je voor het voorval en geef mee dat je er gerust verder wil praten via een persoonlijke chat. Zo escaleert de reactie niet op jouw pagina.

Persoonlijke vragen via chat of Messenger beantwoord je trouwens altijd. Da’s een service die je prospect zal waarderen (en helpen te converteren). Het vraagt natuurlijk wel wat werk, maar een chatbot kan hier helpen.

 

Snelle reacties worden beloond

Zeer ontvankelijk voor berichten. Deze badge zie je aan de rechterkant van je Facebookpagina wanneer je snel genoeg reageert op vragen. Wat is snel? Als je een reactiepercentage haalt van 90% of meer en je binnen de 15 minuten reageert, heb je de badge te pakken.

Deze badge geeft de bezoeker van jouw pagina een gevoel van vertrouwen. De klant weet dat hij snel antwoord zal krijgen wanneer hij met een vraag of probleem zit. Het vraagt wel enige inspanning om de badge te verkrijgen en behouden. Ook hier kan een chatbot soelaas brengen om te voldoen aan de eisen van Facebook.

Benieuwd hoe je op een effectieve manier het engagement van je pagina’s verhoogt? Contacteer ons.