Hoe voorkom je dat bezoekers hun weg verliezen op je website of afhaken omdat ze te lang moeten zoeken naar meer info? Simpel, gids hen naar de juiste plaats via een live-chat of chatbot. Hoe je daaraan begint? Volg ons in de wondere wereld van chats en bots.

Wat zijn de mogelijkheden?

Er zijn verschillende soorten chats of bots voor op je website, zo heb je onder andere:

  • Live-chats
  • Integratie met Facebook Messenger 
  • Navigatie bots zoals onze Goldie op de D’M&S website
  • Artificiële intelligentie bots

Elke variant heeft zijn kwaliteiten. Welke je kiest, hangt af van hoeveel je wenst te investeren en wat je nodig acht om je bezoekers meer te ondersteunen.

To chat or not to chat

Voor meer interactie met de surfer kan je een live-chat toevoegen aan je website. Bezoekers kunnen dan eenvoudig vragen stellen aan je medewerkers via een chatvenster. Naast een eigen live-chat kan je ook een Facebook Messenger plug-in installeren op je website of shop. Deze Messenger is gelinkt aan jouw Facebookpagina en vraagt daarom aan de chattende surfer om zich te verifiëren met hun Facebookprofiel. Zo kom je meer gegevens te weten over je gesprekspartner en kan je het gesprek in een persoonlijke richting sturen.  

Via een live-chat of integratie met Facebook Messenger moeten je medewerkers manueel vragen beantwoorden en dat kan veel werk met zich meebrengen. Een geautomatiseerde chatbot is dan een beter alternatief. Een bot genereert zelf antwoorden naar je prospect of klant. Da’s een pak (voorbereidend) werk gespaard. Er bestaat momenteel ook al een Facebook Messenger Bot plugin die je kan integreren op je website of shop. Wij ontwikkelden zelf onze eigen huisbot: Goldie.

Dit is Goldie, onze navigatie-goudvis!

Wanneer je surft naar onze website, vind je rechts onderaan onze chatbot Goldie. Hij spreekt bezoekers aan die hem aanklikken en vraagt naar wat ze op zoek zijn. Op basis van hun antwoord navigeert hij de bezoeker naar de juiste pagina op onze website. We ontwikkelden daartoe speciaal een hele flow waarbij we in de mindset van de prospect of klant trachten te denken.

Naast het ontlasten van je personeel en een extra service voor je klant, geeft een chatbot ook een persoonlijke toets aan je website. Onze goudvisbot kreeg de naam ‘Goldie’ en bevat ons logo.

Slimme chatbots?

Naast de traditionele chatbot zoals Goldie bestaan er ook chatbots op basis van artificiële intelligentie. Deze werken niet via standaard flows maar analyseren zelf de vraag om vervolgens een antwoord te genereren. De bot maakt zichzelf slimmer door elke vraag en antwoord te analyseren en data uit het verleden te gebruiken. Dat werkt, maar soms ook niet.

Alles perfect interpreteren blijft voor een bot moeilijk, zoals deze chatbot fail bewijst. Testen en bijsturen is de boodschap.

Waarom kiezen voor een chatbot of live-chat? 

De kans om een lead binnen te halen op je website ligt 10 keer hoger als je binnen de 5 minuten antwoordt op zijn/haar vraag. Via een chatbot of live-chat kan je meteen belangrijke info doorspelen zoals een telefoonnummer of een e-mailadres. Via enkele clicks, breng je je lead ook in contact met de juiste persoon uit jouw bedrijf.  

De keuze voor een live-chat of chatbot hangt af van jouw bedrijf en doelgroep. Mits voldoende personeel geeft een live-chat altijd betere en persoonlijkere antwoorden dan een bot. Maar bij een te grote vraag, is een chatbot de oplossing. Daarnaast houden chatbots ook data bij zodat je op voorhand weet of de bezoeker gekend is bij jouw bedrijf. Zo kan ook een bot de conversatie een persoonlijke toets geven. 

Wil je zelf eens zo’n bot uitproberen? Bekijk dan deze website: http://uxchat.me

Wil je als bedrijf 24/7 vragen van je klanten beantwoorden? Dan is het toevoegen van een chatfunctie of bot de juiste keuze! D’M&S helpt je graag met de ontwikkeling ervan. 

Maak vrijblijvend een afspraak of contacteer ons via contact.