Een taboe zoals urineverlies bij vrouwen doorbreken, vraagt om een doordachte aanpak. Met een campagne die het probleem onomwonden benoemt, maakten we het delicate onderwerp bespreekbaar én overtuigden we heel wat vrouwen om de stap te zetten naar het Urologisch Centrum Noord West-Vlaanderen voor een simpele ingreep.

Taboes doorbreken

Een gevoelig onderwerp zoals urineverlies op een serene en geloofwaardige manier aankaarten? Het Urologisch Centrum Noord West-Vlaanderen wil het taboe maar wat graag doorbreken en vrouwen overhalen zich bij hen mits een kleine chirurgische ingreep van hun probleem te verlossen. Het zocht echter nog naar de juiste tone of voice, en daar konden wij bij helpen.

Campagne trekt aandacht

Onze ‘Stop the Drop’-campagne bleek het juiste middel om urineverlies onder de aandacht te brengen en bespreek­baar te maken bij een vrouwelijke doelgroep. Het visueel opvallend concept en de weten­schappelijk onderbouwde informatie misten alvast hun effect niet. Check de folders die we via de huisarts, Stad Brugge en het ziekenhuis verspreidden, of kijk op de campagnewebsite www.stopthedrop.be.

Videotestimonials werken

Om de boodschap kracht bij te zetten, voorzagen we op de site getuigenissen. Niks werkt immers beter dan een verhaal uit eerste hand. We interviewden vrouwen die dankzij de behandeling in het Urologisch Centrum van hun probleem verlost waren geraakt. Sommigen getuigden ook voor de camera. Daarnaast lieten we de urologen zelf aan het woord om de laatste twijfelaars te overhalen.

De campagne helpt ons vrouwen ervan bewust te maken dat er een simpele oplossing bestaat die hun levenskwaliteit kan herstellen.


Uroloog Pieter D’hulst

Positieve reacties (ook in de pers)

Heeft de campagne het taboe rond urineverlies doorbroken? Voor die conclusie is het nog te vroeg, maar de reacties bij het grote publiek zijn in elk geval positief. Dankzij de persvoorstelling (en het uitsturen van een persbericht) kreeg de campagne instant weerklank in de media. Na de lancering in juni noteerden we in één week 1471 websitebezoeken en werden er 12 afspraken gemaakt bij het Urologisch Centrum. Meer dan een mooi resultaat.