Merken creëren en activeren? We love it. Toen Travex, CTI en MJT, drie bedrijven uit de Belgian Industrial Group (BIG), de krachten bundelden om zich als SPARX sterker in de markt te profileren, tekenden we mee de lijnen uit van een merkstrategie die de fonkelnieuwe onderneming krachtig in de markt zette. En of dat vonken gaf! 

Nieuw merk gaat voor ‘samen sterk’ 

Travex, CTI et MJT, drie Belgische bedrijven gespecialiseerd in industriële leidingen, ketelbouw en metaalassemblage, heten voortaan SPARX. De onderneming wil hiermee zijn marktpositie verstevigen en verder groeien in België en Frankrijk. Maar eerst moest het nieuwe merk – de naam werd gekozen door de medewerkers – een eigen identiteit krijgen. Enter onze merkstrategen. 

Strategische workshop bepaalt go-to-market 

Een merkstrategie uitwerken? Voor SPARX begonnen we met een go-to-market workshop. Daarop stelden we de business- en communicatiedoelstellingen scherp en bepaalden de prospect en customer persona’s. We brachten in kaart wie we wilden bereiken met welke boodschap en wanneer. Kortom, een noodzakelijke denkoefening om het merk efficiënt te lanceren en een tactisch uitgekiend actieplan te kunnen samenstellen. 

Branding from scratch: van merkbelofte tot huisstijl 

Eenmaal duidelijk hoe SPARX zich als merk wilde positioneren, schreven we de brand promise en de customer/employer value proposition uit. Zo weet iedereen, van klanten en prospecten tot medewerkers en andere stakeholders, welke richting SPARX wil uitgaan en waar de naam voor staat: Strong, Personal, All-in, Reliable en eXpertise. 

Visuele identiteit

Vervolgens namen we de visuele identiteit onder handen en creëerden een logo en huisstijl die de expertise, de passie en het betrouwbare karakter van SPARX weerspiegelen. In het bijhorende brandbook beschreven we meteen ook alle huisstijlelementen in detail, van logodesign over lettertype tot kleuren. De perfecte gids om straks de SPARX communicatie, in alle media, correct en eenduidig vorm te geven.

Visueel concept geeft vonken 

En nog meer visueel vuurwerk. Om extra awareness te creëren, ontwikkelden we een conceptbeeld met stopping power. Als visuele hoeksteen van de lanceringscampagne vertelt dat het verhaal van SPARX, de specialist in industrieel leidingwerk die topwerk levert van A tot Z. Soms zegt één beeld echt meer dan duizend woorden… 

De medewerkers van SPARX werden trouwens nauw betrokken bij de creatie van het beeld. Onze fotograaf ging ter plaatse een aantal van hen fotograferen. En of ze fier waren dat ze het gezicht van SPARX mochten zijn. Thumbs up!

Merkactivatie? Let’s go! 

En hoe moet het nu verder? Na het opbouwen van het merk, volgt de activatie. Het plan ligt al klaar om SPARX crossmediaal te laten schitteren. Maar daarover later meer.