PR in 2018: no for fake, yes for authentic!

Balans tussen merk en publiek

Het is nooit een geheim geweest dat het zuiver verspreiden van commerciële merk- of productinformatie naar de persmedia, geen meerwaarde heeft. Probeer je een journalist, redacteur of je doelpubliek vandaag nog te overtuigen met zuivere promopraat, dan kan je evengoed in je zetel blijven liggen. De kunst is om een balans te vinden tussen wat belangrijk is voor je merk, de journalist én voor de lezer of consument. Het vinden van dat evenwicht zal een win-win voor elke partner opleveren. De juiste balans bereik je vanaf het ogenblik dat je de toegevoegde waarde van marktkennis en conversatie erkent. 

Marktkennis en conversatie: eerst geven dan nemen

Of het nu gaat om een persbericht, een blogartikel of een socialmediapost, merken maken nog te vaak de fout content zuiver te verspreiden vanuit hun eigen leefwereld, merk- of productstandpunt. De buitenwereld heeft hier weinig tot geen boodschap aan. Wil je dat jouw publiek over jou spreekt, ga dan eerst na wat je doelgroep triggert. Luister naar je markt, haar activiteiten en leer de interesses van je doelgroep kennen. Eens je weet wat er leeft binnen jouw markt, kan je de conversatie aangaan met je publiek, de noden beter begrijpen en krijg je de juiste inzichten om de juiste content te voorzien. Everybody happy!

Van macro- naar microverspreiding

Bij het verspreiden van je content kan het nooit kwaad de massa te bereiken. Hoe meer aandacht, hoe beter! Maar die grote massa is vandaag ook verdeeld. Segmenteren is daarom de boodschap. Kijk naar Netflix. De streamingdienst biedt audiovisuele content aan on demand. Daarmee voldoet het eerder aan de specifieke noden van de individuele kijker dan aan de noden van de massa. Met succes. Richt je dus naast het massapubliek dus ook tot heel specifieke doelgroepen via bv. de social media. Maak gebruik van influencers die jouw boodschap op een originele manier willen verspreiden via Instagram, Facebook of YouTube. Stuur persoonlijke mails naar vakmedia en vakpers en kies voor een persoonlijke opvolging. Deze aanpak is intensiever, maar gerichter en de return des te groter. 

Partnership: from ego to we go

Het PR-vak is vandaag geen standalone functie meer waarbij een neurotische blondine op naaldhakken uren aan de lijn hangt met talloze media. Public relations, pers en communicatie maken deel uit van een algemene marketingstrategie. PR-professionals en marketeers werken meer en meer samen om merken te helpen een hechte relatie op te bouwen met hun publiek: lezers, doelgroep, journalisten, stakeholders,… Via partnerships tussen PR, pers, mediapartners, online marketing, events,… belandt jouw verhaal op een coherente en authentieke manier bij je doelgroep. No fake news, maar waardevolle en geloofwaardige content met de juiste boodschap en een sterke impact.