Heel wat bedrijven zweren bij online marketing als hét wondermiddel voor een geslaagde mediacampagne. Je merk in de kijker zetten? Online video! Je doelgroep activeren? Social media! Toch is het belangrijk om stil te staan bij wat je precies wil bereiken en je marketingmix daarop af te stemmen.

Elk medium heeft zijn waarde

Binnen een marketingmix moet je alle media, en niet alleen de ‘nieuwe’, naar waarde schatten. Dat is de conclusie van de Ebiquity studie. Merkbekendheid kan soms zelfs meer baat bij televisie en cinema dan bij online video. Ook inzetten op print in magazines en kranten loont nog steeds. Online bannering kan opdringerig overkomen, in tegenstelling tot advertenties in magazines. Je doelgroep aanzetten tot actie? Dan zijn radio, tv en direct mail de beste keuze. De klassiekers hebben dus nog steeds hun plaats in de mix.

Online bannering kan soms als opdringerig ervaren worden en heeft dus het tegenovergestelde effect op je doelgroep.

De studie

Ebiquity ging, in samenwerking met onderzoeksbureau Echo Research, op zoek naar de media die het meeste bijdragen tot een geslaagde reclamecampagne. Vervolgens toetsten ze de resultaten af aan de perceptie die leeft binnen de sector. De verschillen zijn frappant… Traditionele media worden duidelijk ondergewaardeerd ten opzichte van online media. Bekijk hier de volledige studie.