Haal het maximum uit je direct mailings

Volgens bpost ontvangt 31% van de Belgische consumenten zijn reclame het liefst via direct mailing. Het ontvangen van een brief op naam, eventueel vergezeld van een gadget, cadeau, reclamefolder, catalogus of brochure spreekt blijkbaar nog steeds tot de verbeelding. Wil je maximale resultaten halen met je direct mailing, houd dan rekening met de volgende tips.  

       1. Maak het meetbaar

Het resultaat van een DM-campagne is heel makkelijk te meten als je een duidelijke responsmogelijkheid toevoegt, zoals een antwoordkaart of -formulier met een persoonlijke QR-code. Door het aantal verzonden direct mailings te vergelijken met het aantal ontvangen reacties, ken je de respons. Om het succes van je mailing te meten, is het wel belangrijk om van tevoren doelen te formuleren

       2. Verstuur een testmailing

Als je van tevoren een testmailing verstuurt, kan je je mailing testen, bijvoorbeeld op de kwaliteit van je adressenbestand, de relevantie van je doelgroep, de vraag naar je product of dienst, het moment van verzending en het effect van vormgeving en copy. Een testmailing is zeker aan te raden bij een grote database. Dan weet je ongeveer wat je te wachten staat. Je kan ook een vooraankondiging sturen in de vorm van een mini-mailing. Zo maak je je doelgroep al warm voor de fantastische direct mailing die op komst is. 

       3. Geef je adressenbestand een update

Dubbelcheck ook je adressenbestand en geef geen onnodig geld uit aan nutteloze zendingen. Verifieer dus of je contactpersoon nog steeds bij een bepaalde firma werkt, of die firma nog niet verhuisd is en of je met een vrouw of man communiceert. Is je eigen adressenbestand te klein of irrelevant, dan kan je ook een bestand aankopen. Een goede adressenlijst is zeker een investering waard!

       4. Maak het aanbod zo aantrekkelijk mogelijk

Direct mailings zijn populair, maar het aanbod moet wel de moeite van het reageren waard zijn. Zorg er dus voor dat de ontvanger niks anders dan ‘ja’ kan zeggen! Je vergroot die kans met een follow-up mailing of met een telefoontje naar de ontvangers.

       5. Besteed aandacht aan je content

Naast de vorm van de mailing, is de content minstens zo belangrijk. Beschrijf dus niet zomaar de eigenschappen van je product of dienst, maar stel jezelf in de plaats van de lezer en vertel wat hij te winnen heeft door in te gaan op het aanbod. Presenteer jouw product als hét antwoord of dé oplossing voor iets dat hij wil bereiken. Spreek de lezer ook persoonlijk aan en onderteken de direct mailing met je naam en functie. 

       6. Houd rekening met timing

Stuur niet lukraak mailings rond, maar houd rekening met de periode waarin je ze verstuurt. Denk aan feestdagen en verlof, maar ook aan pieken in de workflow van de doelgroep die je wil bereiken. Heeft je doelgroep het te druk, stel de verzending dan nog even uit.

Zo. Met deze 6 tips vergroot je de kans om te scoren met direct mailing. En klein is die kans niet. Volgens studies* ligt de aankoopintentie bij een direct mailing maar liefst 42% hoger dan bij een campagne zonder DM. Overweeg de volgende keer dus om DM toe te voegen aan je mediamix. Het kan je ROI met 20% verhogen

Benieuwd welke direct mailings we al maakten voor onze klanten? Bekijk onze referenties

direct mailing social