Een bestaand merk rebranden en de nieuwe corporate identity consistent crossmediaal uitrollen, intern en extern? Voor Visser & Smit Hanab gingen onze branding strategen de uitdaging graag aan. 

Strategische rebranding 

Infra Group, actief in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, versterkte zich eind vorig jaar met sectorgenoot Visser & Smit Hanab (VSH). Deze toonaangevende speler in de bouw en het onderhoud van vaak complexe ondergrondse infrastructuurprojecten was tot dan onderdeel van het Nederlandse VolkerWessels. De integratie in de Infra Group had echter tot gevolg dat VSH van naam moest veranderen. Enter onze merkstrategen. 

Actief in
4 Landen
Medewerkers
+ 500
Projecten
+ 1.150

Nieuwe naam

Bij het bouwen van de nieuwe merkidentiteit zijn we niet over één nacht ijs gegaan. Pas na de nodige strategische sessies hadden we voldoende zicht op de verwachtingen van de klant en hoe we de nieuwe corporate identity zouden vormgeven.

De eerste stap daarin was het bepalen van de naam. Die moest duidelijk en to-the-point zijn, kort en krachtig, makkelijk te onthouden en verwijzen naar de kernwaarde van VSH: het verbinden. De keuze viel uiteindelijk op Litran, een samentrekking van ‘liëren’ en ‘transitie/transport’. Versta: Litran verbindt er zich toe oplossingen te ontwikkelen voor duurzaam transport van water en energie. 

Corporate design

Eenmaal de naam gevonden, schoven onze vormgevers mee aan tafel. Zij kregen de opdracht een nieuw logo met bijbehorende huisstijl uit te werken. Fris, strak, krachtig en onderscheidend. Een link met het verleden? “Kan. Maar vermijd groene en rode tinten die in de sector al té vaak voorkomen.” Het resultaat was dankzij een slimme fontkeuze en combinatie van kleuren eenduidig, robuust en toch warm. Een heel herkenbaar design dat perfect tot zijn recht kom op de meest uiteenlopende toepassingen. 

Roll-out van A tot Z

Met het nieuwe brand design creatief volledig op punt, was het tijd voor de roll-out en de lancering van het nieuwe merk, intern en extern. Naar goede gewoonte pakten we dat crossmediaal aan. We lanceerden Litran online (website, e-mailbanners, socials, …), in print (visitekaartjes, briefpapier, …), outdoor (vlaggen, werfdoeken, …), op wagens, werfmaterieel, werkkledij en allerhande promotiemateriaal. 

Visuele lancering

We maakten zelfs al een animatievideo om de medewerkers tijdens een lanceringsevent met veel tromgeroffel het resultaat van de rebranding te tonen. De video werd daarna ook via de website en de socialmediakanalen verspreid.