1 miljoen lezers van 3 kranten smullen van Clarebout
Het gebeurt niet elke dag dat een wereldbedrijf journalisten een blik in zijn keuken gunt. Toch wisten we Clarebout, Europees marktleider in diepgevroren aardappelproducten, te overtuigen de Belgische pers uit te nodigen naar de gloednieuwe site in Duinkerke (Frankrijk). Journalisten van De Tijd, L’Echo en De Standaard kregen er informatie over innovatie, sociaal engagement en duurzame groei. Een authentiek verhaal dat paginagrote aandacht kreeg in de papieren én digitale krant en breed gedeeld werd via hun sociale media. Missie geslaagd dus: journalisten tevreden met een inhoudelijk sterk en nieuwswaardig verhaal en Clarebout gelukkig met de vele positieve reacties.

Een authentiek verhaal scoort altijd
Begonnen als een lokaal familiebedrijf is het West-Vlaamse Clarebout uitgegroeid tot de derde grootste leverancier van diepgevroren aardappelproducten ter wereld. Die toppositie bereikte het door consequent te investeren in technologie, duurzaamheid en innovatie. De nieuwe productiefaciliteit in Duinkerke – een investering van 350 miljoen euro op 20 hectare en een plaatselijke tewerkstelling van 410 medewerkers – is daar een mooi voorbeeld van en bood een unieke kans om met een authentiek verhaal in de media te scoren.
Waarom naar de pers stappen?
Clarebout is een gedegen werkgever die volop aanwerft, bekommerd is om de effecten van zijn activiteiten op het milieu en toekomstgericht investeert. De opening van de nieuwe vestiging in Duinkerke was een uitstekende gelegenheid om dat verhaal de media-aandacht te geven die het verdient en zo kandidaat-werknemers aan te trekken, Clarebout als geëngageerd industrieel bedrijf te etaleren, zijn verantwoordelijkheidszin te tonen naar lokale overheden, aardappelboeren, omwonenden, … Kortom, door met een sterk verhaal naar de media te stappen, konden we het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Clarebout extra in de spotlights zetten.

De juiste journalisten informeren
De media, dat was in dit geval voor Clarebout de financieel-economische pers. Daarom contacteerden we de betrokken journalisten bij De Tijd, De Standaard en L’Echo en informeerden hen over de opportuniteit die zich aandiende: een bezoek aan de nieuwe state-of-the-art frietfabriek van Clarebout in Duinkerke.
Ter plaatse kregen ze een persmap met feiten en cijfers en konden ze met eigen ogen zien en vragen hoe Clarebout investeert in duurzaamheid en nieuwe technologieën omarmt om zijn ecologische voetafdruk te verminderen. We zorgden ervoor dat dit engagement voor duurzaamheid en innovatie vervolgens helder werd uitgedragen in de artikels, in woord én beeld. Op een beperkt aantal vooraf afgesproken plaatsen mochten er immers foto’s genomen worden door de fotografen van de media. Ideaal om het verhaal extra visuele power te geven.

Weerklank bij een brede lezersgroep
Naast duurzaamheid en innovatie was de impact van de nieuwe vestiging op de werkgelegenheid en de lokale gemeenschap eveneens een belangrijke topic. Met 410 nieuwe banen boost de fabriek in Duinkerke de regionale economie, een belangrijk feit om mee te nemen in de verslaggeving. Door deze sociaaleconomische invalshoek te belichten, kreeg het Clarebout verhaal nog meer weerklank bij de brede lezersgroep van de geselecteerde dagbladen.


Het resultaat: authentieke berichtgeving en online impact
En wat leverde deze PR-campagne op? In de dagen na het bezoek, verschenen er paginagrote artikels in de kranten, ook online – goed voor een bereik van 1 miljoen lezers. Op de sociale media deelden columnisten en opinieleiders bovendien het verhaal, een bewijs dat social influencers de authentieke boodschap van Clarebout konden waarderen. Onze aanpak versterkte zo de positie van Clarebout positie van marktleider, gedegen werkgever en innovator, wat tot een solide merkperceptie leidde.
Dit project toont hoe Pressworld, door middel van gerichte persrelaties, de kracht van authentieke verhalen een extra dimensie geeft en zo een boodschap breed en met impact kan verspreiden, zowel online als offline.