Een online platform waarop je plantenlabels kan bestellen? Dat is Plantfocus.com. Al meer dan 20 jaar is het de go-to specialist voor het ontwerpen en drukken van gepersonaliseerde plantenlabels. Recent gaven we het webplatform met het oog op internationale groei een grondige make-over, van het digitale framework tot de branding. Dit is het resultaat.

Groeiambities vragen nieuwe aanpak

Voor kwekers, tuincentra en bloemisten is Plantfocus.com geen onbekende. De Kortrijkse onderneming is al ruim 20 jaar de referentie in het ontwerpen en drukken van hang-, steek- en andere etiketten voor planten. Bestellen gaat volledig online, en da’s best uniek. Om verder te groeien in België, en over de grens in Frankrijk en Nederland, maakt Plantfocus.com sinds eind 2023 deel uit van de D’M&S communicatiegroep. Hét moment om het platform een upgrade te geven, zowel technologisch als communicatief.

Next generation webshop

Onze webdevelopers namen eerst het platform onder handen en maakten er een wendbare, eigentijdse applicatie van die voortaan nog sneller en eenvoudiger te raadplegen is, via de computer, de tablet of mobiel. De vernieuwde webshop garandeert zo een betere, intuïtieve gebruikservaring, een grotere schaalbaarheid en sterkere prestaties. We ontwikkelden ook een nieuwe, viertalige landingspagina. Daar ontdekken bezoekers de troeven van Plantfocus.com, zien ze in een filmpje hoe makkelijk het bestelplatform werkt en worden ze uitgenodigd om zich te registreren. De .com extensie benadrukt het internationale karakter van het platform.

Visuele beeldvorming versterkt

Het nieuwe platform werd begin 2024 gelanceerd. Om de launch niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, hadden we eerder al de Plantfocus.com branding (logo en huisstijl) en communicatie een opfrissing gegeven. Met een origineel beeld van een ‘groene vingerafdruk’ is nu in één oogopslag duidelijk dat gepersonaliseerde labels bestellen zo is gebeurd, in een vingerknip.

Roll-out: van print, video, beursstand tot online

Het conceptbeeld van de ‘groene vingerafdruk’ versterkt de boodschap vandaag op tal van printtools. Zo ontwierpen we na de nieuwjaarkaart al een plooifolder en een algemene overzichtsbrochure. Omdat Plantfocus.com in het voorjaar op verschillende vakbeurzen aanwezig was – van IPM in Duitsland en Plantarium in Nederland tot Florall in België – bouwden we ook een beursstand in de vernieuwde stijl, inclusief videoscherm met promofilmpje. Een onlinemarketingcampagne zet puntjes op de i en moet de naamsbekendheid – en sales – een extra groeischeut geven. Focus op een bloeiende toekomst.

Webapplicatie op maat

Het Plantfocus.com platform werd door onze developers volledig opnieuw ontwikkeld tot een moderne en gebruiksvriendelijke webapplicatie, een heuse next generation webshop. Een hele uitdaging. Niettegenstaande een complex geheel werkten we een zo eenvoudig mogelijke technische serveromgeving uit. De gegevens van honderduizenden planten worden nu gecentraliseerd en gehost op één plaats. Alles met het oog op het creëren van een vlotte en maximaal geautomatiseerde bestelflow.

Plan(t) voor succes

Hoe we de app een performantie- en snelheidsboost gaven? Na een uitgebreide functionele en technische analyse tekenden we een plan uit. Daarin voorzagen we een integratie met Indesign Server om on the fly drukklare pdf-bestanden van plantenlabels te genereren. De klant kan nu in realtime een preview opvragen terwijl de drukkerij snel de labels kan printen, digitaal of offset. Koppeling met diverse externe tools voor ordermanagement, facturatie, betaling en verzending, … We lieten niets aan het toeval over om het bestelproces te optimaliseren.

Technologie in bloei: Webflow en .NET

De programmatie was technisch een huzarenstukje. Voor commerciële doeleinden creëerden we een landingspagina in Webflow, voor een vlotter contentbeheer en SEO. De applicatie daarentegen ontwikkelde we in .NET Blazor, een flexibele en robuuste technologie. Hoe de applicatie vandaag ook wordt gebruikt, via de website of geïnstalleerd op een toestel, een aangename en snelle gebruikerservaring is gegarandeerd. Mission accomplished.