Hoe promoot je een combi-stoomoven van AEG en zet je het merk positief in de kijker bij hot leads? Influencer- en videomarketing, gekruid met sfeerfoto’s op social media en food blogs, bleek het juiste recept om mensen warm te maken voor culinair festival Antwerpen Proeft en de AEG Cooking Club.

Een origineel recept

In de AEG Cooking Club leren enthousiastelingen koken als een echte chef. Ervaren chef-koks demonstreren er de verschillende mogelijkheden van de AEG-keukentoestellen en laten ze kennismaken met recepten en ingrediënten waarmee ze thuis aan de slag kunnen. AEG zocht naar een manier om zijn Cooking Club extra in the picture te zetten bij kookliefhebbers. Wij kwamen, als vaste communicatiepartner, met een ijzersterke influencermarketingcampagne om je vingers bij af te likken.

AEG Proeft

AEG is al jaren de hoofdsponsor van Antwerpen Proeft. Voor de 13de jaarlijkse editie van het culinair evenement op 1 en 3-5 mei werd uitgepakt met 35 toprestaurants en culinaire speciaalzaken met maar liefst 80 gerechten. Naast de gratis kookdemonstraties en diverse workshops bij AEG, was ook de AEG Cooking Club aanwezig voor een masterclass met Sofie Dumont. Om op voorhand de nodige buzz te creëren, nodigden wij enkele influencers uit.

Koken met Sofie

Goed gekozen influencers geven een persoonlijke meerwaarde aan je communicatie. Zo dus ook op Antwerpen Proeft. Onze influencers toverden op 1 mei samen met tv-kok Sofie Dumont elk een topgerecht op tafel: zalm met asperges en krieltjes. Voor aanvang werd het evenement meermaals in de kijker geplaatst op sociale media, en ook tijdens en na de kookdemonstratie deelden de influencers gretig leuke foto’s via hun Instagram Story of met een social post op Instagram en Facebook. Door de juiste micro-influencers in te zetten, zorgen we voor authenticiteit met een persoonlijke touch en heeft de campagne een groter effect bij een nog specifiekere doelgroep.

Influencers zoeken volgers

Ook eerder plaatsten we de producten van AEG al in de kijker met influencermarketing. Zo promootten we eind vorig jaar al de combistoomoven van AEG via de Cooking Club. Tijdens deze sessies demonstreerde een chef hoe eenvoudig het is om te koken met een combi-stoomoven van AEG; een sterk concept waar wij in december een originele twist aan gaven. Om een zo groot mogelijke buzz bij food lovers te creëren, bedachten we de Cooking Club Challenge: een informele kookwedstrijd tussen 3 populaire food influencers. Voor de Cooking Club Challenge schakelden we tv-kok en Lady Chef of the Year Sofie Dumont en collega-foodblogsters Sophie Charlier (tomate cerise) en Myriam Minne (hap & tap) in. Via hun kanalen zochten zij elk 4 volgers die samen met hen in Atelier Delhaize van AEG in Brussel een gerecht moesten klaarstomen. De mix van macro & micro influencers bleek een schot in de roos.

Koken met een camera

Voor de wedstrijd zelf moest elk team werken met een combi-stoomoven van AEG, een ‘geheim’ ingrediënt en een apart kookaccessoire van AEG. Sophie kreeg lamsvlees en de kerntemperatuursensor, parelhoenborst en de wok en Myriam zeebaars en de zoutsteen. Alle kooksessies werden gefilmd door ons videoteam, terwijl een fotografe doorlopend sfeerfoto’s nam. Na afloop interviewden we de chefs en hun volgers over hun positieve ervaring. En dan was het tijd voor de kers op de influencer marketing taart…

Return on influencer marketing

Met de presentatie van de 3 gerechten was ons werk nog niet gedaan. Het beeldmateriaal en de interviews monteerden we tot een mood movie. Die verspreidden we, net als de foto’s, via de kanalen van AEG en de blogs van de influencers. Zo konden hun duizenden volgers (een meer dan interessante doelgroep voor AEG!) proeven van de gezellige kookavond en, vooral, zien wat je allemaal kan met een combi-stoomoven van AEG. Het begin van een mooi influencemarketingverhaal. Branding by influencing!