Digitale transformatie
voor Bouwunie
Bouwunie is dé belangenvereniging voor zelfstandigen en kmo’s in de bouw in Vlaanderen.
Ze vinden er ondersteuning en advies, maar ook een hechte community. Om leden nog meer te overtuigen van de kracht van Bouwunie, én nieuwe bouwprofessionals aan te trekken, bedachten we een opvallende campagne én staken we de website in het nieuw.
Leden binden
Inzichten bieden, belangen behartigen en mensen bijeenbrengen. Bouwunie, dat vorig jaar haar nieuwe huisstijl lanceerde, is voor wie in Vlaanderen in de bouw actief is van onschatbare waarde. Geen lid zijn is eigenlijk geen optie… Om de meerwaarde van Bouwunie te benadrukken bij de leden én om nieuwe leden aan zich te binden, ontwikkelden we een origineel campagneconcept dat dicht bij de doelgroep staat, in woord en beeld.
Boodschap met knipoog
De beelden, een man en vrouw met een verbaasde ‘da meent ge nie’-uitdrukking op het gezicht, fotografeerden we live op een bouwsite (weliswaar met professionele modellen). De visuals verwerkten we in advertenties en andere assets zoals rollbanners. Zo kan Bouwunie voortaan haar boodschap uitdragen (en leads genereren) via vakbladen, bouwbeurzen en andere kanalen. We maakten daarbij ook de nodige digitale content om te gebruiken op de sociale media: van korte, snackable video’s tot een langere, dynamische video die de waarde(n) van Bouwunie centraal zet. De conceptbeelden en de nieuwe huisstijl dragen ook hier de communicatie.

Digitale transformatie
Omdat de website van Bouwunie aan vernieuwing toe was, grepen we de recente rebranding aan om de corporate site en de verschillende campagnewebsites samen te brengen in één overzichtelijk en makkelijk te beheren platform. De uitdaging was aanzienlijk, maar ons dev&tech team leidde de digitale transformatie vlotjes mee in goede banen.
Analyse & CMS-trainingen
De eerste stap in de ontwikkeling van de site was het kritisch doorlichten van het aangeleverde design. Na enkele optimalisaties voor de user experience (UX) namen we de structuur onder handen. In de functionele analyse omschreven we welke functionaliteiten en verschillende contenttypes we gingen voorzien. Zo kreeg Bouwunie meer inzicht in hoe de site in elkaar zit en kon het al vóór de lancering het CMS verkennen.
UX-website in Drupal
Het CMS zetten we op in Drupal mét multidomein-functionaliteit. Hierdoor kan Bouwunie de corporate site en, op termijn, meer dan tien externe websites beheren vanuit één centrale backoffice. Bestaande content werd waar mogelijk rechtstreeks overgezet. Actieve campagnesites werden aangepast aan de nieuwe huisstijl en worden geleidelijk volledig geïntegreerd binnen het multidomein-framework.

Futureproof digitaal platform
Voor een vlot verloop en een goede communicatie organiseerden we wekelijkse statusmeetings en zetten we een projectboard op. Dit gaf Bouwunie op elk moment zicht op de voortgang en maakte snelle bijsturingen mogelijk. De nieuwe site biedt vandaag tal van functionaliteiten, waaronder afgeschermde content voor leden, een uitgebreide sectie met advies, nieuws en persberichten, publicaties en documenten om te downloaden en tools om leden nog beter te ondersteunen. Bestaande leden kunnen eenvoudig inloggen met hun huidige gegevens. Het resultaat is een flexibel en schaalbaar platform dat klaar is voor de toekomst.


"De nieuwe site biedt vandaag tal van functionaliteiten om leden nog beter te ondersteunen."
Work in progress!
Hier stopt het niet. We blijven het platform optimaliseren door tools zoals KMI-tabellen, een regielooncalculator en een CRM-systeem te integreren. Zo bouwen we het platform verder uit tot een complete digitale hub voor de bouwsector.
