Google Analytics 3 is dood!
Leve Google Analytics 4! 

Out with the old, in with the new. Sinds het najaar van 2020 kunnen bedrijven overschakelen naar Google Analytics 4 (GA4): de vernieuwde versie van ‘s werelds meest gebruikte web analytics tool. Google kondigt aan dat het vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer verzamelt in Universal Analytics (UA of GA3): de ‘oude’ Google Analytics. 
 
Tijd om een versnelling hoger te schakelen! Maar wat zijn de verschillen eigenlijk? En zijn er nadelen? Search engine-gewijs beantwoorden we vier potentiële zoekvragen.  

 

GA4: Wat is er aan de hand?

Frequente gebruikers van Google Analytics zagen de melding vast al voorbijkomen in hun dashboard: Google introduceert een nieuwe versie van Google Analytics, namelijk Google Analytics 4. De uitrol ervan begon in het najaar van 2020 en vorige maand liet Google weten dat het stopt met Universal Analytics, de huidige versie, vanaf 1 juli 2023.

Concreet, zullen de Universal Analytics properties geen nieuwe hits meer verwerken. Data die voor de einddatum zijn verzameld, blijven wel nog zes maanden beschikbaar.

A big change wanneer je weet dat er in tien jaar geen grote update is geweest, maar for the better aangezien GA3 een verouderde tool is die niet meer voldoet aan alle eisen en behoeften.

 

Wat zijn de verschillen tussen GA4 en UA?

Google Analytics 4 is meer dan een nieuwe versie. Het is een volledig nieuwe meetmethode om het gedrag van internetgebruikers in kaart te brengen.

Bye bye sessions, hello events!

Zo stapt Google Analytics 4 af van het oude session-based data model met zogenaamde ‘hits’ en meet het interactie als gebeurtenissen (events). Dit nieuwe event-driven datamodel is niet alleen flexibeler, het geeft ook een eerlijker én vollediger beeld van de websitebezoekers. Oh, en een aantal ‘events’ worden automatisch doorgemeten zoals de scrolls, zoeken op de website, paginaweergaven, uitgaande klikken ... een grote stap vooruit!

Nieuwe interface en indeling rapporten

Ook de interface kreeg een nieuw jasje. Een aantal statistieken zijn verdwenen en de standaard rapporten zijn gereduceerd naar een dertigtal. Geen zorgen, less is more want deze nieuwe rapporten zouden een beter inzicht geven in de customer journey.

Cookieless tracking door Machine Learning

Als laatste biedt Google Analytics 4 een oplossing tegen de blokkering van third-party cookies. Door middel van machine learning kan GA4 als het ware voorspellen hoe een gebruiker zich zal gedragen en wie tot conversie zal overgaan, een waardevolle aanvulling op de verzamelde data.


Wat zijn de voordelen van GA4? En zijn er nadelen?

De voordelen van Google Analytics 4:

  • Gedrag voorspellen en ontbrekende data invullen door machine learning
  • Gratis starten met BigQuery: toegang tot raw GA4 data
  • Cookieless tracking en gegevensverwijderingverzoeken
  • Meten over meerdere platformen op basis van user-ID
  • Automatische tracking van een aantal events
  • Meer mogelijkheden op vlak van privacy en anonimisering
  • Geavanceerde rapporten beschikbaar voor iedereen
  • Vlot doelgroepen inrichten en aanmaken
  • Limiet op het aantal trackable gebeurtenissen, maar geen datalimiet
  • Minder maar meer accurate betrokkenheidsstatistieken

 

 De nadelen van Google Analytics 4:

  • Als je overstapt naar GA4 neem je geen historische data mee
  • Nieuwe meetmethode = nieuwe manier van denken
  • Conversietracking opnieuw instellen
  • Rapporteren en analyseren van data is anders
  • Je kan nog geen weergaven aanmaken zoals in UA

Maar deze nadelen zijn relatief en worden meteen gecounterd door de voordelen.

 

GA4: Wat moet ik doen?

Hoewel Google Analytics 4 beschikbaar is sinds 2020, gebruiken veel bedrijven nog zijn voorganger Universal Analytics. Toch is het verstandig om de knop om te draaien en te beginnen met GA4.

Voor onze SEO-klanten en websites maken wij proactief een Google analytics 4 property aan. Dat wil zeggen dat we de huidige Universal Analytics nog niet omzetten, maar parallel gebruiken naast de nieuwe versie. Zo kan Google Analytics 4 al historische data verzamelen en botsen we straks niet op een lege dataset om te analyseren.

We raden jou aan hetzelfde te doen. Zo heb je voldoende tijd om te wennen aan de nieuwe interface en meetmethode, en maak je in 2023 met een gerust hart de overstap van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4).

 

Let’s Go 4 It!

Hulp nodig met Google Analytics 4? We helpen je graag verder! Contacteer ons. Meer weten over lead generation en anonymous tracking? Check onze vlog!