E-commerce post-Covid… What’s the deal?

Een bedrijf of e-shop runnen tijdens een pandemie? Dat is een verhaal van trial and error weet ondertussen elke ondernemer. Welke gevolgen had de coronacrisis voor ondernemingen? Wat kunnen we eruit leren voor de toekomst? En hoe ziet die toekomst eruit voor e-commerce post-Covid? We zetten enkele learnings op een rijtje.

Covid was een interessante case study

De Covid-19 pandemie was voor ondernemers in elke sector een leerrijke periode over hoe we ons sociaal leven (noodgedwongen) aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Iets wat amper twee jaar geleden nauwelijks voorstelbaar was, is nu een vast deel van het dagelijkse leven. Denk aan het thuis laten leveren van onze boodschappen… In het bedrijfsleven manifesteren deze veranderingen zich zowel in verschuivingen van het consumentengedrag richting online als in nieuwe uitdagingen voor de bedrijven. Die laatsten voelen vooral de noodzaak om digitaal verder te transformeren. Hello e-commerce!

E-commerce wordt business as usual

E-commerce kende de voorbije jaren een enorme groei. Opvallend daarbij is dat we niet alleen nicheproducten online bestellen; in 2020 maakte meer dan 50 procent van alle consumenten gebruik van direct-to-consumer verkoopkanalen om alledaagse artikelen te kopen zoals levensmiddelen, kledij, schoonmaakproducten en andere verpakte consumentengoederen. De online verkoop van levensmiddelen is zelfs meer dan verdubbeld: vorig jaar steeg de verkoop met 54 procent en werd bijna de grens van 100 miljoen euro bereikt.

Fysieke én online winkels passen zich aan

De fysieke winkels hadden het al moeilijk vóór de pandemie. Door Covid-19, met de verplichte sluitingen, lockdowns en de boom van online shoppen, lijkt de situatie er niet echt op verbeterd te zijn. In 2020 werden er zelfs minder winkels geopend dan in elk van de drie voorgaande jaren. Zo’n 60 procent van de interacties tussen consumenten en bedrijven vindt vandaag dan ook online plaats. De consument heeft dus duidelijk de weg gevonden van de fysieke winkel naar de webshop.

Voor sommige online verkopers zijn deze cijfers een meevaller. Anderen hebben hun webshop moeten herstructureren en aanpassen aan de nieuwe realiteit en, vooral, aan de hogere eisen van de consument op vlak van gebruiksgemak en veiligheid. Maar of de inkomstenstroom van een verkoper nu groter of kleiner is geworden, elke e-commerce-ondernemer werd sowieso gedwongen zijn manier van denken te veranderen.

Noodplan voor een haperende supply chain

Verplicht thuiswerk en niet-essentiële bedrijfssluitingen hadden tijdens de pandemie een directe impact op heel wat winkels. Een veel groter probleem bleek echter de verstoring van de supply chain. Het ingrijpen van de overheid, zieke werknemers of wijzigingen in de bedrijfsvoering (zoals sociale afstand of gespreide diensten om de veiligheid van het personeel te garanderen) zorgden voor een vertraging van de productie bij leveranciers wereldwijd. Soms viel die zelfs volledig stil.

Ondernemers die geen noodplan met meerdere of alternatieve leveranciers hadden, werden aan hun lot overgelaten. Velen betaalden de prijs in de vorm van niet-beschikbare producten. Om te voorkomen dat ‘out of stock’ ook tot ‘out of business’ leidt, is het optimaliseren van de supply chain een van de belangrijkste aandachtspunten voor de toekomst. Inzicht verwerven in de vele risico’s van een haperende supply chain is voor een bedrijf een absolute must. Daarbij is het aangeraden om samen te werken met ondernemingen die een bewezen online bedrijfsmodel gebruiken. In plaats van tijd en geld te steken in een nieuw of flitsend platform, ga je dus maar beter op zoek naar een bestaand solide platform dat zijn betrouwbaarheid al heeft bewezen en je een ononderbroken supply chain kan verzekeren.

Grotere aandacht voor downstream supply

Tijdig upstream alle producten en diensten die nodig zijn om je e-business te runnen te pakken krijgen, is uiteraard van cruciaal belang. Maar hoe geraakt alles netjes geleverd bij de consument? Downstream, bij het bezorgen van de pakjes, staat e-commerce sinds Covid eveneens voor de nodige uitdagingen. Bedrijven worden gedwongen nieuwe of meer dynamische oplossingen te vinden. Wat, bijvoorbeeld, als je producten moet leveren aan klanten die geen direct contact met andere mensen mogen (of willen) hebben? En wat met de opslag van de goederen en de handling. Door de strengere gezondheids- en veiligheidsregels moesten plots heel wat procedures worden herbekeken en infrastructuur worden aangepast.

De toekomst is aan de digitale ondernemer

Nu we langzaam in een post-Covid maatschappij terechtkomen, is het wel zeker: de weg voor e-commerce ligt helemaal open. E-commerce heeft de voorbije jaren zijn veerkracht en meerwaarde ruimschoots bewezen. Het vertrouwen is groot. Drie op de vier consumenten én verkopers bevestigt vandaag dat hun voorkeur gaat naar digitale winkelopties. Het lijkt er dus op dat de pandemie het tijdperk van online zakendoen definitief in een stroomversnelling heeft gebracht. De toekomst lacht de digitale ondernemer toe!

Meer te weten komen e-commerce?
Neem dan gerust even contact op met onze specialisten.