Chatbots: op zoek naar de persoon achter de PC

Op zoek naar de persoon achter de pc

We leven in een digitaal informatietijdperk waarin we elke dag weer overstelpt worden met een overload aan informatie. Via onze smartphone, tablet of computer zijn we verbonden met de rest van de wereld en de wereld met ons. In dit digitaal kluwen lijkt de persoon achter het scherm soms verloren te gaan. Het wekt daarom geen verbazing dat er een tegenbeweging op gang is naar meer geïndividualiseerde communicatie. Een van de meest concrete voorbeelden hiervan zijn chatbots of conversational bots.      

Wat zijn chatbots?

Chatbot, conversational bot, talkbot, chatterbot, chatterbox, Artificial Conversational Entity of kortweg bot. Benamingen genoeg, maar wat is het precies? Een chatbot is een op een website of Instant Messenger-programma geïnstalleerd computerprogramma dat de dialoog aangaat met de bezoekers. Het ultieme doel van een chatbot is om je doelgroep te binden aan je merk of bedrijf. Door directer, sneller en efficiënter met (potentiële) klanten te communiceren en ze daardoor zo goed mogelijk van dienst te zijn. 

Chatbots kunnen de rol van helpdesk op zich nemen en je bezoekers standaardantwoorden geven op eenvoudige vragen en ze zo snel de gezochte informatie of oplossingen aanbieden. Maar bots worden slimmer en hebben steeds minder conversatiestructuur nodig. Door bijkomende vragen te stellen en eerder gegeven antwoorden te ‘onthouden’, communiceren chatbots meer en meer als ‘real life’ gesprekspartners. Door op een pseudo-persoonlijke manier om te gaan met je doelgroep kan je ze niet alleen beter helpen, maar geef je ze ook een goed gevoel. Een mooi voorbeeld hiervan is www.uxchat.me, een website opgebouwd als een chatbox. Zo word je op een persoonlijke manier benaderd en krijg je het gevoel dat je converseert met de eigenaar of een werknemer in het bedrijf. Terwijl de chatbox juist vist naar jouw verlangens.

Chatbots

Personal prospecting via Account Based Marketing

Chatbots zijn reactief en richten zich vooral op particulieren. Daarnaast heb je ook Account Based Marketing (ABM), een pro-actieve b2b marketingtool waarmee je waardevolle leads kan binnenhalen. Dit doe je door specifieke ondernemingen te triggeren met op maat gemaakte marketingcampagnes. Het gaat hierbij dus niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Zaak is om je te richten op die bedrijven waarvan je de meeste omzet verwacht. Om uit te maken welke klanten of prospects interessant zijn om te targetten, steken de marketing- en salesmensen eerst de koppen bij elkaar. Naast bestaande klanten, kan je ook via kanalen als LinkedIn op zoek gaan naar bedrijven uit een bepaalde sector, van een bepaalde grootte of in een bepaalde regio. Eenmaal je de juiste contactpersonen binnen die ondernemingen hebt bepaald, zet je een marketingcampagne op maat van deze prospects op poten. Het is essentieel om hierbij goed na te denken over:

  • de content (wat zeg ik)
  • het kanaal (waar zeg ik het)
  • de vorm (bv. e-mail, direct mailing of LinkedIn advertenties) 

Verstuur geen algemene boodschap, maar realiseer content op maat van de (potentiële) klant. Breng de uitdaging in beeld waar hij of zij mee te maken hebben en speel daar slim op in. Zoals bij elke marketingcampagne is het essentieel om de resultaten van je campagnes op de voet te volgen en eventueel bij te sturen.

Get up close & personal

Beide trends zetten in op persoonlijke communicatie, aangepast aan de noden en wensen van de ontvanger. Of het nu gaat om consumenten of zakenlui, iedereen verkiest een 1-op-1 dialoog boven een standaardboodschap. Hoe persoonlijker je het contact met je doelgroep maakt, hoe beter. Waar wacht je nog op; tijd om up close and personal te worden met je klanten, bezoekers en prospects!