Een merk lanceren voor het grote publiek om het vervolgens als nichemerk top of mind te maken bij een specifieke doelgroep. Wij deden het met Folavit 0,4: een van de merken van farmabedrijf Kela Pharma. Zo pakten we de (re)branding aan.

 

Een merk voor een brede doelgroep... of toch niet?

Toen Kela Pharma een voedingssupplement op basis van foliumzuur, Folavit 0,4, in de markt wilde zetten mikte het op een breed doelpubliek. Foliumzuur is tenslotte belangrijk voor iedereen, jong en oud. De communicatie, die we via offline tools naar dokters en apothekers voerden, was bijgevolg eerder generiek. Net als de verpakking die we een neutrale look&feel gaven. Maar dat zou snel veranderen…

A ‘new’ brand is born

Van alle doelgroepen die baat hebben bij extra foliumzuur zijn vrouwen met een zwangerschapswens een van de belangrijkste. Kela Pharma besliste daarom enkele jaren geleden een Folavit 0,4 gamma te ontwikkelen specifiek voor deze doelgroep van (toekomstige) zwangere vrouwen. Het foliumzuur assortiment van Kela Pharma werd uitgebreid met Folavit 0,4 Start (vanaf de zwangerschapswens) en Folavit 0,4 Essential (tijdens de zwangerschap en borstvoeding).

Door de nieuwe marketingstrategie moesten we ook de communicatie en branding een andere richting uitsturen. De (zwangere) vrouw zetten we daarin centraal in beeld.

Naast b2b nu ook b2c communicatie

Om Folavit 0,4 bekend te maken bij vrouwen en hen te informeren en te sensibiliseren over foliumzuur ontwikkelden we voor het eerst een rist specifieke b2c tools. Offline én digitaal.

  • Verpakkingen in nieuw design
  • POS materiaal voor in de apotheek (folders, displays,…)
  • Website www.gezondezwangerschap.be
  • Digitale content (blogs, video,…)
  • Online marketing (Facebook posts, SEA,…)

Dezelfde communicatiestijl trokken we natuurlijk ook door in de tools voor de gynaecoloog en de apotheker, b2b dus.

 

Met contentcreatie en een gericht onlinemarketingplan houden we de brand awareness hoog.

En wat vindt onze klant ervan?

Meedenken met klanten en merken (ver)bouwen, we love it! Zelfs strenge wetgeving waarmee je rekening moet houden als je over voedingssupplementen wil communiceren, weerhoudt ons er niet van een aantrekkelijke boodschap te bedenken. Iets wat Kela Pharma, na al die jaren van intense samenwerking, nog steeds weet te waarderen. Kijk maar.