De leden van de Belgische Petroleum Federatie zijn dagelijks op zoek naar de maximumprijzen van brandstoffen. Die vinden ze, naast sectorgerichte informatie, op de website van de BPF. Al deze cijfergegevens aantrekkelijk presenteren, was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van de nieuwe site. Meer dan een mooi webdesign, bracht datavisualisatie de oplossing.

Content en data voeden de website

Content en data zijn de brandstof van de vernieuwde website die we voor de Belgische Petroleum Federatie ontwikkelden.

  • Dagelijkse import van data uit verschillende bronnen
  • Real-time interactieve infographics
  • Rapporten worden on-the-fly en serverside gegenereerd op basis van de selectie van een bezoeker

Daarnaast is de site ook hét communicatiekanaal voor de sector. Berichten, publicaties en ander nieuws? Je vindt het er allemaal.

Dynamische visualisatie van maximumprijzen

Hoe deel je al die data op een aantrekkelijke manier met je bezoekers? Voor de BPF werkten we daarvoor met dynamische datavisualisatie.

  • De samenstelling van de maximumprijzen wordt voorgesteld in interactieve diagrammen
  • Alle prijzen worden dagelijks berekend en samengesteld met gegevens uit de databank.
  • Door in de legende over de componenten te hoveren zie je meteen het aandeel ervan in de prijs.

Maar het kan nog dynamischer…

 

Geanimeerde presentaties

Alle beschikbare data zijn heel eenvoudig te raadplegen. Wie informatie zoekt over de maximumprijzen, kan die nu zelf uit de databank exporteren naar een Excel file. Je kan zelfs de prijsevolutie van een brandstof over een bepaalde periode in kaart brengen en vergelijken met andere soorten. De opgevraagde gegevens worden automatisch gegenereerd en in een geanimeerde lijngrafiek gepresenteerd. Benieuwd hoe dat werkt? Doe hier de test.

“Door de real-time data toegankelijk te maken voor de bezoekers en ze interactief te visualiseren wordt de site een stuk aantrekkelijker.”

Eenvoudig content management

Het beheer van de site is volledig in handen van de Belgische Petroleum Federatie. Dankzij een toegankelijk CMS (content management systeem) kunnen medewerkers de inhoud makkelijk up-to-date houden. Publicaties (ook te downloaden), nieuws (te filteren op thema), persberichten, visiedocumenten en andere informatie. Alle content kan via de backoffice eenvoudig worden beheerd.

Een site voor een brede doelgroep, een vak apart.

De Belgische Petroleum Federatie vertegenwoordigt de belangrijkste petroleummaatschappijen die actief zijn in de raffinage, de distributie en de opslag van petroleumproducten in België. Onder de aangesloten bedrijven – en gebruikers van de website – bevinden zich dan ook de belangrijkste spelers in de oliesector en hun klanten.

Ook voor jouw vakfederatie?

Sta jij als vakfederatie voor een uitdaging? Of wil je als bedrijf aan de slag met data in een interactief en gebruiksvriendelijk formaat? Contacteer ons.