PR en SEO: relatietips voor een perfect huwelijk

Publieke relaties?

Laten we beginnen met de best gekende van de 2: PR. Bij Public Relations draait het allemaal rond de relatie die u als bedrijf of instelling hebt met de wereld om u heen en in het bijzonder met uw publiek. Deze relatie zo goed mogelijk maken én houden doet u door uw publiek te informeren en/of beïnvloeden via verschillende kanalen. Denk aan events, beurzen, campagnes en out-of-the-box acties, maar natuurlijk ook de meer gangbare media zoals tv, radio, kranten en internet. Dat laatste kanaal brengt ons naadloos bij de 2e helft van het complementaire duo.    

Zoekmachineoptimalisatie?

SEO klinkt misschien niet iedereen bekend in de oren. Toch is het iets waar elke surfer regelmatig mee te maken krijgt. Simpelweg door een zoekopdracht in te geven in Google of een andere zoekmachine. De volgorde van de resultatenlijst die u voorgeschoteld krijgt na intypen van een zoekwoord, is het resultaat van Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Hoe hoger uw pagina scoort in deze lijst, hoe meer zichtbaarheid uw persbericht, blogbericht of webpagina krijgt.

De lijm die ons verbindt: content

SEO helpt uw PR dus vooruit door uw content vindbaar te maken op het net. Niet alleen voor journalisten en bloggers, maar ook voor klanten, prospects en het grote publiek. Hoe meer mensen u vinden, hoe meer mensen u leren kennen. Het is wel essentieel dat het een positieve kennismaking is. Zowel de zoekmachine als uw bezoeker houdt van unieke, kwalitatieve content zoals een inspirerend blogartikel. Eenmaal uw bezoeker in de ban is van uw blog, is de kans groot dat hij uit zichzelf terugkeert naar uw site. Een goed uitgekiende content marketing is dus het ideale startpunt voor een langetermijnrelatie

De focus op kwalitatieve content heeft een boost gekregen door de Penguin-update van Google. Penguin bestrijdt immers ‘spammy’ links ten voordele van natuurlijke, kwalitatieve links. Die verzamelt u door kwalitatieve content aan te bieden die surfers graag delen. En laat dat nu net de specialiteit zijn van PR! PR-specialisten binden klanten en prospects aan hun merk d.m.v. verhalen of stories. Als PR en SEO de koppen bij elkaar steken en deze kwalitatieve content optimaliseren, bereikt u nog meer (mensen).     

Gecombineerd met strategisch netwerken

Maar interessante en unieke content schrijven en vindbaar maken volstaat niet altijd om uw doelgroep naar uw webpagina’s te krijgen. Volgens analyses van o.a. Auxipress heeft u ook ‘influencers’ nodig die uw content verspreiden. Het klassieke netwerking blijft dus essentieel in PR. Het gaat niet alleen om bloggers en beroemdheden, maar meer en meer om CEO’s en andere zakelijke leiders naar wie uw doelpubliek luistert. Spreek zulke profielen in uw netwerken van leveranciers, partners, klanten en sociale contacten dus zeker aan.   

Focus op kwalitatieve links

Hierboven kon u al lezen dat ook links een belangrijke rol spelen in de kruisbestuiving tussen PR en SEO. Er is duidelijk nood aan kwalitatieve links die u enerzijds kunt opbouwen met kwalitatieve content. Daarnaast kunt u uw public relations ook inzetten om zoveel mogelijk van zulke links te verzamelen. Hoe groter en kwalitatiever uw netwerk is, hoe meer kans dat er relaties tussen zitten die een online link leggen naar uw blog, nieuwsbericht, persbericht of andere webpagina. Als uw kwalitatieve contacten een boontje hebben voor uw merk of bedrijf, kunnen zij het publiek of andere influencers positief beïnvloeden en uw bedrijf ook indirect vooruithelpen. 

PR kan ook een belangrijke rol spelen bij zogenaamde impliciete links, die een merknaam of bedrijf vermelden zonder onderliggende link. Google zou bij de ranking van websites in de zoekresultaten meer en meer rekening houden met het aantal vermeldingen. En ideale taak voor PR-specialisten, die krak zijn in het zoveel mogelijk laten vallen van hun bedrijfsnaam.    

Kan uw bedrijf hulp gebruiken om het huwelijk tussen PR en SEO op de rails te houden? Laat het ons weten. Onze relatie-experts staan voor u klaar.