Je website laten maken of zelf maken?

Of je nu een groot bedrijf leidt of een eenmanszaak hebt, een goede website is onontbeerlijk. Het is het online visitekaartje van je onderneming en positioneert je merk naar je doelgroep toe. Met een website kan je jezelf en de producten of diensten die je aanbiedt voorstellen aan potentiële klanten. Maar het is ook een marketingtool waarmee je klanten en prospects beter bereikt, beïnvloedt en zelfs aanzet tot actie. Het draait dus niet alleen om het maken van een mooie website. Je site moet ook makkelijk vindbaar zijn op het web, gebruiksvriendelijk zijn, voldoende bezoekers ontvangen én deze overtuigen en tot actie aanzetten.  

Daarom laat je je website beter maken door een pro

Dat brengt ons naadloos bij de argumenten om je website wél te laten maken door professionals. Als je het goed wilt doen, komt er immers heel veel bij kijken. Denk aan webdesign, usability, webdevelopment, SEO, copywriting en marketing. En dan hebben we het nog niet gehad over praktische zaken zoals domeinregistratie, hosting en koppelingen. Om maximaal rendement uit je website te halen, moeten al deze onderdelen kloppen. Door het ontwikkelen van je website uit te besteden, weet je zeker dat deze perfect in elkaar zit.

Een website maken kost tijd, zeker als je zelf geen expert bent. In dat geval moet je zelf nog vanalles gaan uitzoeken. Door de bouw van je site uit te besteden, spaar je dus tijd uit. Kostbare tijd, die je ook kan besteden aan je core business. Ook als je (technische) problemen hebt of content wilt toevoegen, kan je rekenen op de ondersteuning van een professionele webpartner. Wil je minder afhankelijk zijn van de webbouwer en zelf ook aanpassingen kunnen doen, dan kan je je website laten bouwen op basis van een professioneel Content Management Systeem (CMS). Hierin kan je op een eenvoudige manier zelf teksten en beelden toevoegen, verwijderen en aanpassen. Hiervoor krijg je eerst een opleiding of workshop van de webbouwer. Het voordeel hiervan is dat je geen tijd kwijt bent aan opzoekwerk, maar direct leert hoe het moet.

Nog een voordeel van het laten maken van een website, is dat webprofessionals precies weten wat de mogelijkheden zijn en een hedendaagse site ontwikkelen die op punt staat op vlak van webdesign, techniek en usability.

Liever zelf aan de slag?

Een website laten maken door een bureau kost natuurlijk geld. En dan hebben we het niet alleen over de ontwikkeling en opstart, maar ook over later toevoegde functies, pagina’s en aanpassingen. Heb je een klein budget of wil je kosten besparen om te investeren in andere aspecten van je business, dan kan je overwegen om zelf aan de slag te gaan. Zeker als je zelf al wat kennis hebt en tevreden bent met een basic site. Die kan je bijvoorbeeld maken met WordPress en Joomla. Ook als je je site heel snel online wilt hebben of aanpassingen direct wilt uitvoeren, is zelf bouwen een optie. Het geeft je bovendien meer controle over je website. Je beslist zelf wanneer, wat en waar je content toevoegt, verwijdert of aanpast.   

Ben je niet direct een webwonder? Bedenk dan wel dat een minder perfecte website op termijn ook minder rendeert. Het is dus wel belangrijk dat je website goed in elkaar zit, zowel technisch als inhoudelijk. De kosten voor het laten maken van een website verdienen zich op lange termijn dus vaak terug.

Of je je website nu wil laten maken of zelf ontwikkelt, het is een belangrijke langetermijninvestering. Een goede website is de basis van je online aanwezigheid en kan je merk en rendement een boost geven. Denk dus goed na voordat je een beslissing neemt.