Bedrijven op zoek naar de juiste m/v/x hebben er sinds kort een nieuw platform bij: Google for Jobs. De tool is al 2 jaar beschikbaar in de USA. Na de UK, Duitsland, Frankrijk en Nederland lanceert de zoekmachine zijn slimme job search tool nu ook in België. Oké Google!

 

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is de nieuwste zoekfunctie in Google. Het is een gratis jobboard (widget) die bovenaan de organische zoekresultaten  en onder de GoogleAds verschijnt wanneer je een specifieke functietitel of een jobgerelateerde opdracht ingeeft. Digital marketeer of flexijobs in de buurt, bijvoorbeeld. Google geeft dan alle relevante openstaande vacatures weer die wegplukt uit vacaturesites, online databases en websites van bedrijven.

Hoe werkt het digitaal jobkanaal van Google?

Google for Jobs werkt heel gericht. Het selecteert de vacatures zoveel mogelijk in functie van de persoonlijke voorkeuren en ervaringen van de gebruiker en diens locatie. De resultaten kunnen verder verfijnd worden door extra filters te activeren zoals categorie, locatie, publicatiedatum, jobtype (fulltime of parttime) en werkgever.

Om de user experience nog te verhogen, kunnen kandidaten via Google for Jobs altijd rechtstreeks solliciteren bij de aanbieder(s) van de vacature. Handig en zo garandeert Google in één klik ook de traffic naar de verschillende websites van de bedrijven, uitzendkantoren of jobplatformen.

Zo krijg je je vacature bovenaan in Google for Jobs

Google for Jobs is net als Google Shopping of Google Hotels een tussenschakel tussen bedrijven en klanten (in dit geval kandidaat-werkzoekenden). Je kan als ‘aanbieder’ niet zelf vacatures plaatsen op het platform. Google doet dat voor jou.  
 
Maar hoe krijg je Google zover dat het jouw vacature voldoende ‘interessant’ vindt om ze bovenaan te plaatsen? In de organische zoekresultaten zie je in eerste instantie zelfs maar 3 jobaanbiedingen…   Pas wanneer je doorklikt zie je de volledige lijst met relevante functies in een nieuwe interface. Wil je meteen zichtbaar zijn, moet je je vacature Google-fähig maken. De volgende 3 tips zijn een goede start.

1. Maak je vindbaar met gestructureerde data

Eerste voorwaarde: gebruik structured data. Dat is eigenlijk gewoon codetaal om Google te laten weten dat je een vacature aanbiedt. Deze webcode zorgt ervoor dat de zoekmachine begrijpt wat je te bieden hebt en dat het jouw vacaturedata terugvindt. Hoe beter je je vacature structureert, hoe makkelijker voor Google om ze te indexeren. Zo vergroot je meteen de kans dat je bovenaan de zoekresultaten vermeld wordt als rich snippet of op de resultatenpagina de pole position pakt.
 

“Met structured data laat je Google weten hoe je vacature moet worden gelezen en weergegeven.”
 

2. Kies duidelijke functietitels

Ga niet op zoek naar wizards, gurus of heroes. Als je hoog in Google for Jobs wil geraken, laat je de zoekmachine maar beter zonder omwegen weten wie je zoekt. Duidelijke functietitels bovenaan je vacature zijn een must. Punt.

3. Schrijf helder en wees volledig

Google for Jobs houdt van klaar en helder taalgebruik. Werk op je jobspagina daarom met volledige, goed geschreven en duidelijk gestructureerde jobomschrijvingen die kandidaten aanspreken. Vermeld daarbij expliciet je bedrijfsnaam, locatie, adres en de datum waarop je de vacature plaatste. Ook het salaris? Absoluut.
Hoe completer, hoe beter je je vacature vindbaar maakt en hoe meer Google je zal belonen met een mooie ranking. Is je vacature ingevuld, haal ze dan snel offline. Zo vermijd je strafpunten…

Een extra tool voor employer branding

Google for Jobs biedt bedrijven een nieuw en waardevol platform in hun zoektocht naar talent. Als je de regels van Google volgt tenminste. De creatie van relevante jobcontent op je site wordt belangrijker dan ooit als je je vacature zichtbaar wil maken. Net zoals SEO de plaats van je website in Google bepaalt, zal je ook je jobadvertenties moeten optimaliseren. Een kleine moeite die je employer branding een extra boost kan geven.

Benieuwd hoe je Google for Jobs met succes kan inpassen in jouw employer branding strategie?

Stel ons je vraag over Google for Jobs

Employer Branding? Daar weten we wel wat van. Onze experten lichten je graag toe hoe je jezelf als werkgever in de kijker zet en je vacatures snel en kwalitatief ingevuld krijgt. Neem ook even een kijkje hoe we dat voor onze klanten doen.