Een intuïtieve webapplicatie ontwikkelen waarmee klanten tijdens beurzen en virtuele VIP-shoppingdagen snel en eenvoudig exclusieve acties en promoties kunnen bestellen. Met een performante back-office die het de eigen medewerkers gemakkelijk maakt om het assortiment te beheren en bestellingen op te volgen. Webcomm, onze web app development divisie, ging de uitdaging met succes aan.

De uitdaging

Conway is gespecialiseerd in de levering van on-the-go consumptiegoederen aan o.a. tankstations, supermarkten, kruidenierswinkels en pretparken. Met efficiënte en betrouwbare logistieke oplossingen en een uitgebreid productassortiment wil het bedrijf ‘the most convenient partner’ zijn voor haar klanten in heel Europa. Om enerzijds het enorme assortiment overzichtelijk en makkelijk bestelbaar te maken voor klanten en anderzijds medewerkers te ondersteunen bij het beheer van de producten en het verwerken van de bestellingen, was Conway op zoek naar een applicatie op maat. Mobile first, want de applicatie moest optimaal werken op tablet, smartphone en desktop, voor Mac én PC, intuïtief en performant. Check!

Alles begint bij data

In de voorbereidende fase analyseerden we de gegevens uit het ERP van de klant en vertaalden die naar een werkbaar datamodel. Een belangrijke technische stap om een performante applicatie te kunnen bouwen die de vele gelijktijdige bezoekers kan bedienen. Conclusie: door de vele configuratiemogelijkheden en opties dreigde de applicatie te veel geheugen in te nemen, nefast voor een vlotte gebruikerservaring. Daarom werd, in nauw overleg met de klant, beslist om niet één maar twee applicaties te onwikkelen: een beheerplatform voor de Conway medewerkers en een bestelplatform voor de eindklant. Zo moet de eindklant enkel de gegevens downloaden die hij of zij nodig heeft.

Intuïtief bestelplatform

Na het bepalen van de technologie en het uitwerken van het datamodel gingen we van start met de ont­wikkeling van het bestelplatform. De uitdaging hier was ervoor te zorgen dat de klant gemakkelijk en snel de weg vindt in het uitgebreide productaanbod van Conway. Een absolute must in een b2b-context. We visualiseerden de belangrijkste productcategorieën in een kaartweergave: The Most Convenient City. Via de kaart navigeert de klant vlot tussen de vele promoties en merken.
Voor de ontwikkeling vertrokken we vanuit een sales driven approach. Alle wegen leiden naar... het winkelmandje! We maken het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk om producten op te zoeken en te bestellen. Enerzijds aan de hand van een echte Experience Layer die de hoofdcategorieën visualiseert, anderzijds door de applicatie zo op te bouwen dat de klant snel kan navigeren tussen de verschillende niveaus.

Webcomm ondersteunt bedrijven met krachtige business apps,
e-commerce- en communicatieplatformen op maat.

.NET Blazor technologie

Het succes van een app staat of valt met de technologie. Na een grondige analyse kozen we voor het veelbelovende en razensnelle Blazor (WebAssembly) Framework, powered by Microsoft. De applicatie wordt geïnstalleerd op het toestel van de gebruiker, een garantie voor korte laadtijden en een flitsende gebruikservaring. Ideaal voor tijdens het shoppen! .NET Blazor is bovendien een cross-platform en cross-device technologie: één enkele applicatie volstaat voor zowel mobile, tablet als desktop en er is geen afzonderlijke versie nodig voor iOS en Android. Het resultaat: een efficiëntere doorontwikkeling en een maximaal bereik. Omdat er enkel wordt gewerkt met HTML, CSS en C# zijn er ten slotte geen beperkingen op het vlak van design. Onze usability experts kregen volledige creatieve vrijheid om het productaanbod van Conway overzichtelijk en snel vindbaar te maken.