Scolarest, onderdeel van de Compass Group, beheert in België talrijke restaurants in onderwijsinstellingen, in alle netten. Meer dan lekkere maaltijden bereiden, wil het vandaag de directie, de leerlingen en hun ouders actief bewustmaken van de nood aan een gezond eetpatroon. D’M&S zette die missie kracht bij met een dynamisch en activerend online platform: EnergIQ.

Strategie en concept

Scholen, jongeren en ouders ervan overtuigen dat gezonde voeding een must is. En dat op een eigentijdse, interactieve en toegankelijke manier. Dat was de opdracht die we van Compass voorgeschoteld kregen. Om de doelgroepen te sensibiliseren en te activeren, bedachten we daarom een nieuw concept: EnergIQ. Jongeren hebben ‘slimme energie’ nodig om te groeien, te spelen, te studeren en… van het leven te genieten. Een gezond voedingspatroon en een evenwichtige levensstijl zijn bijgevolg essentieel om hun energie op peil te houden. Dankzij voedzame maaltijden blijven ze alert en actief. Via het EnergIQ concept helpen we mee die boodschap mee uit te dragen. Crossmediaal...

Educatief platform

Het EnergIQ concept integreerden we allereerst in een gloednieuw online platform: www.energiq.be. Deze interactieve website werd speciaal ontwikkeld voor lagere en middelbare scholen met de bedoeling jongeren en hun ouders te informeren, sensibiliseren en activeren. Via blogberichten, wedstrijden en tal van tips leert EnergIQ jong en oud bewust en gezond om te gaan met voeding. Omdat we met een diverse doelgroep te maken hebben (6 – 16 jaar), kan de inhoud van de site slim worden aangepast dankzij een handige leeftijd-slider. De leerkrachten zelf kunnen er educatieve pakketten en presentaties downloaden om in hun lessen te gebruiken.

Content in woord en beeld

De blog vormt een van de belangrijkste onderdelen van energiq.be. Via de blogartikels bieden we gevarieerde en geactualiseerde content rond gezonde voeding aan voor alle leeftijdscategorieën. Met tips, spelletjes, quizzen, recepten ... houdt EnergIQ zo de leerlingen en hun ouders het hele schooljaar door up-to-date. Elke maand kaart het platform ook een nieuw thema aan, dat zich vertaalt in actuele berichten en educatieve tools voor de leerkrachten. Trending thema’s zijn onder andere Wereld Duurzaamheidsdag, Vergeten Groenten, Smoothies ...  Tot slot kunnen de leerlingen op het platform niet alleen informatieve, maar ook praktische content raadplegen zoals de menuplanning van de school.

Diverse communicatietools

Om de verschillende doelgroepen vertrouwd te maken met (de mogelijkheden van) het EnergIQ platform werkten we een hele reeks communicatietools uit. Van posters voor in de klas tot leuke conceptbeelden voor op de website. Van een handleiding tot een aparte informatieve pagina op het platform voor de leerkrachten. Van e-mailings naar de schooldirecties tot brieven voor de ouders. We trokken al onze crossmediale registers open om het platform in beweging te krijgen én te houden.