Van SEO naar SXO: focus op de zoekervaring

Gebruiksvriendelijk zoeken

Normaal gesproken zet je in op SEO om op de 1e pagina’s in de Google-zoekresultaten te verschijnen met je webpagina’s. De laatste tijd zien we echter een evolutie van zoekmachineoptimalisatie naar zoekervaringoptimalisatie of SXO. Google vindt de gebruiksvriendelijkheid van het zoeken steeds belangrijker en wil de surfer antwoorden bieden. Elke zoekopdracht impliceert namelijk een vraag, ook al is hij niet zo geformuleerd. Dit wil vooral zeggen dat de content op je site moet voldoen aan de zoekopdracht en dus aan de verwachting van de surfer. Maar hoe beoordeelt Google dit?

Focus op klikgedrag

Om te beoordelen of de inhoud van je site voldoet aan de verwachtingen van de surfer, kijkt Google vooral naar klikgedrag. Blijft de surfer lang op je site of gaat het om een ‘korte klik’? Klikt hij kris-kras verschillende zoekresultaten aan? Wat is het klikpercentage en wat gebeurt er na de zoekopdracht? 

Voor Google is de meest veelzeggende klik de ‘volgende klik’; de klik die volgt op het bezoek aan jouw pagina. Als de surfer terugkeert naar de resultaten of een compleet nieuwe zoekopdracht ingeeft, wil dat zeggen dat je website niet helemaal voldoet aan de verwachtingen. Minder kans dus om bovenaan te eindigen in Google.

Hoe doe je dat?

Om ervoor te zorgen dat de surfer blijft hangen op jouw site, moet de inhoud van je webpagina’s voldoen aan zijn verwachtingen. Concreter: jouw pagina moet een antwoord of oplossing bieden voor het zoekwoord dat hij ingeeft. Om de zoekintenties van je bezoekers te achterhalen, kan je:

  • zoekwoordanalyses doen in Google Search Console of Google Zoekwoordplanner
  • enquêtes voeren op je website waarin je vraagt waarom mensen op je pagina belandden en wat ze zoeken
  • usability tests uitvoeren op je website, zodat je weet op welk vlak je de gebruiksvriendelijkheid nog kunt
  • verbeteren (denk bijvoorbeeld aan een overzichtelijk navigatiemenu, een aantrekkelijk design en gestructureerde teksten)  
  • je page titles en meta descriptions ‘matchen’ met de inhoud van je pagina’s (loze beloften zijn dus uit den boze!)

SXO helpt elke website vooruit

Het is nog even wachten op de officiële bevestiging van Google dat klikgedrag een directe invloed heeft op de ranking in de zoekresultaten. Maar de shift van SEO naar SXO helpt iedereen vooruit. Door je surfers binnen die cruciale eerste 10 seconden van hun bezoek te overtuigen dat jij een makkelijk vindbaar en betrouwbaar antwoord hebt op hun zoekvraag, maak je eenvoudigweg een betere website. Voor wie dan ook.