Succesvol adverteren op YouTube

Waarom adverteren op YouTube?

Ten eerste: YouTube is big. Maandelijks worden meer dan 6 miljard uren aan video bekeken. Bewegende beelden gaan er nu eenmaal makkelijker in dan teksten. Een video ad, in welke vorm ook, geeft bedrijven dus de kans om een groot publiek te bereiken. Dat kan via een eigen instructie- of productvideo, of door je merk aan te prijzen in een reclamespotje. Let er dan wel op dat je video de gewenste doelgroep bereikt...

Een tweede reden pro YouTube advertising is de aantrekkelijke kostprijs. Je betaalt meestal per view en in sommige gevallen zelfs niets… (zie verder).

Derde voordeel: YouTube behoort tot het Google Display Network. Dat bestaat uit een rist Google services (Gmail, Google Finances ...) en partnerwebsites. Je advertentie kan dus rekenen op een grote verspreiding. De adverteerder heeft daarbij de mogelijkheid om heel doelgroepgericht te adverteren. Hij kiest zelf waar en wanneer zijn video getoond wordt, en hoe.

Vier: YouTube is nog niet verzadigd als advertentiekanaal. Grote kans dus dat je advertentie in het oog springt en het juiste effect heeft. En hoewel YouTube vaak eerder als een branding of awareness verhogend medium wordt beschouwd, kan adverteren op YouTube zeker ook direct response (in de vorm van traffic naar je website, leads, sales …) genereren. Mits een gerichte aanpak.

Last but not least: met de free analytics tool kunnen adverteerders makkelijk analyseren wie er op hun video’s heeft geklikt en hoe gebruikers erop reageren.

Wat zijn de verschillende types YouTube advertising?

Welke vormen van video advertising biedt YouTube aan? Er zijn drie soorten: in-stream, in-search en in-display video ads.

In-stream ads (TrueView) verschijnen op YouTube vóór, tijdens of na een video. Meestal kan de kijker de ad na een vijftal seconden ‘skippen’. De adverteerder betaalt in dat geval niets. De cost per view wordt pas doorgerekend als de gebruiker zijn spot voor minstens 30 seconden laat spelen of hem helemaal uitkijkt als het spotje niet langer duurt dan een halve minuut. Wil je niet dat je reclamespot wordt weggeklikt? Kies dan voor de ‘non-skippable’ versie. Deze moet de kijker helemaal uitzitten.

In-search ads zijn gelinkt aan zoektermen en worden getoond bovenaan de lijst met zoekresultaten in YouTube. Ze staan in een geel veld en bevatten een screenshot van de geadverteerde video, een headline en twee regels tekst. Adverteerders betalen alleen als er op de advertentie wordt geklikt en de video wordt bekeken.

In-display ads (TrueView) zijn gelinkt aan gerelateerde video’s (niet aan zoekwoorden zoals bij in-search ads). Ze verschijnen in de rechterkolom, als suggestie bij andere YouTube video’s of op een website die overeenkomt met het doelpubliek. Adverteerders betalen pas als de gebruiker op de ‘aanbevolen’ advertentie klikt en de video bekijkt.

  • Een TrueView in-display ad variant is de overlay in-video ad. Deze wordt als een transparante banner onderaan de afgespeelde video getoond. De gebruiker kan de advertentie simpel wegklikken. Betalen doe je pas als iemand erop klikt om de geadverteerde video te bekijken.
  • Een derde type in-display ad verschijnt als een video display ad op Google Display Network sites. De websites worden geselecteerd op basis van doelpubliek en inhoud. Op de geadverteerde video klikken, is betalen (voor rekening van de adverteerder).

Tips voor een geslaagde YouTube campagne

Welk type je ook kiest, inzetten op videomarketing levert grote en kleine ondernemingen ongetwijfeld heel wat meer dan views op. Ten minste als de YouTube campagne goed is opgebouwd. Enkele tips.

  • Pas je aan het medium aan. Zorg ervoor dat je al meteen van in het begin je kernboodschap zo krachtig mogelijk overbrengt om te vermijden dat de kijker na vijf seconden je ad skipt. Wordt de spot of instructievideo toch eerder weggeklikt, dan heeft de kijker toch al de essentie ontvangen en betaalt de adverteerder niets.
  • Bouw een relatie op met je publiek. Win hun vertrouwen. Overtuig hen met aantrekkelijke content. Bied hen extra voordelen aan en trek hen beetje bij beetje binnen.
  • Roep op tot actie. YouTube laat je toe een call-to-action overlay over je advertenties te plaatsen. Interessant als je extra traffic naar een website wil creëren.
  • Gebruik targetinggroepen. Zo combineer je verschillende targetinginstellingen (demografie, onderwerpen, interesses, plaatsingen op YouTube kanalen, video’s en sites, remarketinglijsten, zoekwoorden) in één groep en genereer je een maximaal bereik voor je video marketing campagne.

Vertrouw op een video marketing specialist

Wil je een YouTube campagne opzetten? Een goed idee! YouTube advertising biedt bedrijven extra kansen om de consument in beweging te brengen en klanten voor zich te winnen. D’M&S Online, als een ervaren online marketing partner, kan daarbij helpen. Benieuwd naar onze YouTube marketing skills? Aarzel niet om ons te contacteren.