Marketing is de afgelopen jaren sterk gedigitaliseerd. Maar in out-of-home (OOH) advertising of buitenreclame houdt print opvallend goed stand, al zijn ook de digitale outdoor reclameborden niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Let’s go outside!

Klassieke outdoor campagnes blijven het goed doen

Een reclamebord langs de kant van de weg of een abribus affiche in een bushokje, aan de metro of op de luchthaven… Visueel creatief ingevuld en vormgegeven blijven het eyecatchers van formaat, letterlijk en figuurlijk. Met een originele boodschap en een krachtig beeld heb je de aandacht van voorbijgangers dan ook zo te pakken. Brand awareness? Check! Extra traffic naar de website en de fysieke of online winkel? Dubbelcheck! Geen wonder dat buitenreclame het goed blijft doen in de crossmediale mix.

Het bewijs: Lutti scoort met OOH

Het bewijs dat een klassieke outdoor campagne nog steeds zijn waarde heeft in de marketingmix, kwam recent nog uit eigen huis. Voor snoepfabrikant Lutti ontwikkelden we een reeks out-of-home tools in de lijn van de monstertjes-campagne die eerder al te zien was in de winkel en op tv. De posters in de bushokjes en trein- en metrostations hadden veel bekijks en versterkten mee de naamsbekendheid en het sympathieke imago van het snoepmerk.

Wat is de impact van out-of-home campagnes?

  • Out-of-home bereikt mensen op plaatsen waar ze offline zijn. Onderweg naar het werk, op de bus, in de supermarkt of bij het tanken. Je kan er dus grote groepen mee bereiken, maar… hebben die ook oog voor de buitenreclame? In tegenstelling tot digital advertising heb je niet de mogelijkheid om automatisch data te verzamelen en de impact van je campagne te meten. Of toch?
  • Wil je de return on investment van een outdoor campagne in kaart brengen, dan kan dat. Zo verzamelt het CIM waardevolle gegevens door te kijken naar het verplaastingsgedrag van de Belgen en dat te combineren met mobiliteitsstudies en andere beschikbare data. Je krijgt dan je meteen een beter inzicht in hoe mensen zich in het verkeer en op straat begeven en bewegen.
  • De CIM studie peilt ook naar het bereik en de zichtbaarheid van de panelen in het out-of-home netwerk. Waar staan ze, hoe groot zijn de borden, hangen ze hoog of op ooghoogte, zijn ze ’s avonds verlicht en voorzien van een bewegingssysteem om nog meer de aandacht te trekken,… Al die factoren schetsen een vrij accuraat beeld van het bereik en de potentiële ROI van buitenreclame.

De toekomst van out-of-home media

Terwijl print de eerste keuze blijft voor buitenreclame duiken er steeds vaker digitale out-of-home (DOOH) toepassingen op. Een logische evolutie. De techniek is er. De infrastructuur breidt gestaag uit. Digitale billboards in de winkelstraten of de grote reclameschermen op de luchthaven zijn op verschillende plaatsen al een vertrouwd beeld. De voordelen van DOOH voor de adverteerder zijn dan ook bijzonder aantrekkelijk. Omdat digitale reclameborden geconnecteerd kunnen worden met het internet bieden ze extra mogelijkheden. Je kan bewegende beelden afspelen, je boodschap flexibel aanpassen aan de locatie en het tijdstip, de resultaten nauwkeurig meten,… In grote steden zoals Tokyo, New York, Shangai en Londen zie je zelfs billboards in 3D. Wordt dit straks dé manier om de aandacht te trekken van (verbaasde) voorbijgangers.