Hoe zet je je online marketingtools op scherp voor top topicals?

4 minuten

Speciale dagen, speciale zoekopdrachten 

Op zondag 14 mei vieren we Moederdag. Het merendeel van de Belgen opent ervoor weer de jacht op een geschikt cadeau. Het is dus heel waarschijnlijk dat het aantal bezoekers op je site vlak voor deze feestdag een hoge vlucht neemt. Dit geldt niet alleen voor Moederdag, maar bijvoorbeeld ook voor Vaderdag, Valentijnsdag, Sinterklaas, Kerstmis, EK’s, WK’s, de start van het nieuwe schooljaar en alle andere feestdagen, events en speciale gebeurtenissen. Om maximaal te kunnen profiteren van de extra traffic tijdens deze bijzondere periodes, is een uitgekiende online marketingstrategie een must. 

1. SEO: de basis

We beginnen met de basis van zoekmachinemarketing: SEO. Wil je in de periode rond Moederdag surfers bereiken die op zoek zijn naar moederdagcadeaus, dan kan je je eigen webpagina’s optimaliseren voor deze specifieke zoekwoorden. Omdat SEO altijd enige voorbereidingstijd vraagt, begin je best een paar maanden voor de betreffende feestdag met de planning.

Hoe pak je het aan?

Denk goed na wat voor jou relevante trefwoorden zijn en op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Maar ga ook na welke zoekopdrachten de surfers effectief ingeven. Daarvoor kan je tools gebruiken zoals de zoekwoordplanner van Google AdWords, Google Analytics, Google Search Console en Google Trends. Focus je niet alleen op algemene zoektermen, maar onderzoek ook specifiekere trefwoordcombinaties zoals ‘last-minute cadeaus Moederdag’, ‘originele cadeautips Moederdag’ en ‘aanbiedingen Moederdag’. 
       
Heb je de juiste zoekwoorden bepaald? Dan kan je beginnen schrijven. Je kan bestaande productpagina’s optimaliseren voor de uitverkoren feestdag, maar ook landingspagina’s creëren of geoptimaliseerde artikels toevoegen aan je blog. In het laatste geval focus je minder op directe verkoop, maar meer op kwalitatieve content. Schrijf bijvoorbeeld een artikel over de oorsprong van Moederdag, de belevenissen van een moeder of deel inspirerende (doe-het-zelf)cadeautips. In of onder het artikel kan je dan makkelijk links leggen naar belangrijke pagina’s met concrete productvoorstellen. 

Zet je site technisch op punt

Zorg er natuurlijk voor dat al je geoptimaliseerde pagina’s technisch in orde zijn. Vul in de backoffice alle SEO metatags in en verwerk relevante trefwoorden in de page title, H1, meta description én in de lopende tekst. Vergeet ook geen links te leggen van je homepagina naar de feestdaggeoptimaliseerde pagina’s. Ook externe links van andere sites die verwijzen naar jouw geoptimaliseerde pagina’s kunnen helpen om meer verkeer naar je website te genereren. 

2. SEA en andere online advertising

Het resultaat van SEO heb je niet volledig zelf in de hand. Wil je meer zekerheid over je online zichtbaarheid op basis van relevante zoekwoorden, kies dan voor adverteren in Google. Deze advertenties geven je visibility een enorme boost en staan op korte termijn online. Bedenk wel: hoe meer tijd je aan targeting van je campagne besteedt, hoe meer resultaat je eruit kunt halen.  

Een leuke tip voor je top topicaladvertentie in Google: laat deze automatisch aftellen naar de feestdag waarrond je communiceert. Adverteer je bijvoorbeeld gedurende de 10 dagen voor Moederdag, dan kan je je advertentie zo instellen dat de call-to-action zich aanpast. ‘Nog 10 dagen’ wordt uiteindelijk ‘nog 1 dag’. Een gedroomde strategie voor een goede klikfrequentie!

Adverteren rond top topicals kan je niet alleen in de zoekmachines, maar ook via displaycampagnes. Ook hier is een juiste targeting van je doelgroep essentieel. Focus in je banner op een actie of promotie en zorg ervoor dat je banner een sterke call-to-action bevat.  Denk ook na over een goede landingspagina. Als je op je banner spreekt over een moederdagactie, moet deze makkelijk terug te vinden zijn op de pagina waarop je surfers terechtkomen na doorklikken.  

Displayadverteren is ook heel geschikt voor remarketing. Zo kan je bezoekers die jouw site hebben bezocht zonder enige actie te ondernemen, opnieuw bereiken via banners op andere sites en ze zo alsnog verleiden tot een moederdagaankoop. Deze marketingtool kan je inzetten om je SEO, SEA en displaycampagne te versterken.

Een leuke tip voor je top topicaladvertentie in Google: laat deze automatisch aftellen naar de feestdag waarrond je communiceert. Een gedroomde strategie voor een goede klikfrequentie!

3. Gericht adverteren via Facebook 

Vergeet ook je social media niet klaar te stomen voor de nakende feestperiode. Zo kan je bijvoorbeeld met je moederdaggerelateerde producten adverteren op Facebook. In tegenstelling tot Google-advertenties, krijg je op Facebook veel meer ruimte. Niet alleen voor tekst, maar ook voor afbeeldingen en video’s. Die laatste scoren nog beter bij je publiek dan foto’s. De ideale advertentie voor het etaleren van een productgamma, is een carrousel. Hieraan kan je namelijk 10 verschillende foto’s en video’s toevoegen.

Net zoals bij SEA en display advertising, is een goede targeting uiterst belangrijk. Via Facebook advertising kan je je doelgroep selecteren op basis van parameters zoals regio, leeftijd, geslacht en zelfs interesse. Zo bestaat er een interesse-filter ‘Moederdag’ op Facebook.

Ga voor een coherente aanpak

Als je SEO, SEA, display, remarketing en Facebook slim inzet in de periode rond bijzondere (feest)dagen, is de kans groter dat de surfers die op zoek zijn naar cadeaus, gadgets, decoratie of andere top topicalgerelateerde producten, terechtkomen op jouw website. Veel succes!