Hoe schrijf je een persartikel dat de aandacht trekt?

0 minuten

Persartikel vs klassiek artikel

Een persbericht is een artikel dat een individu, bedrijf of organisatie naar nieuwsmedia stuurt in de hoop dat de inhoud gepubliceerd wordt. In dit persartikel vraagt de afzender aandacht voor een feit (bijv. de lancering van een nieuw product) of een maatschappelijk standpunt. De bedoeling is om de juiste journalisten te overtuigen van de nieuwswaarde van jouw bericht. En veel tijd heb je daar niet voor! Je moet niet alleen bondig en to-the-point zijn, maar de lezer ook overtuigen van de nieuwswaarde van je bericht. Want hoe goed het ook geschreven is, bij gebrek aan échte inhoud verdwijnen je pennenvruchten linea recta in de prullenmand. Gebruik een persartikel dus niet als een manier om platte promotie te maken voor jouw producten of diensten, maar link ze aan een actueel thema of kom verrassend uit de hoek met een eigen studie of evenement waaraan je je producten kan linken.    

Zó trigger je journalisten

Journalisten werken constant met deadlines en hebben dus weinig tijd. Bovendien is jouw persartikel 1 van de honderden die ze dagelijks zien passeren. Je moet in korte tijd de journalist triggeren om jouw persbericht eruit te pikken. Zorg er dus voor dat je opvalt met een catchy headline. De hoofdtitel moet de essentie samenvatten én de lezer triggeren om verder te lezen, zoals bij een krantenkop. Je artikel moet bovendien kort en krachtig zijn, vlot geschreven en to-the-point. Door de kop, tussenkoppen en intro (‘lead’) te ‘scannen’, moet de lezer al voldoende weten. Gebruik daarom de intro van het artikel om een samenvatting te geven van het nieuws dat je wil brengen. Daarvoor kan je gebruikmaken van de 5 w’s.  

Omgekeerde piramide

Het is essentieel dat je direct met de deur in huis valt en de 5 w’s op tafel legt: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Door deze vragen te beantwoorden in de lead, weet de journalist direct waar het over gaat en kan hij snel de waarde van jouw persartikel inschatten. Deze manier van schrijven noemen we de ‘omgekeerde piramide’. Dus je begint met de belangrijkste feiten, zonder aandacht voor details, en geeft meer en meer details prijs naarmate het artikel vordert. Op deze manier krijgt de lezer altijd je kernboodschap mee, ook al leest hij alleen de titel en de lead. In de volgende alinea’s geef je dan meer randinformatie over het nieuwsfeit. 

Waar je verder nog op kan lettten …

  • Eindig je persbericht met een boilerplate. Dit is een korte beschrijving van je bedrijf met een opsomming van de belangrijkste facts en figures. Som ook de namen, telefoonnummers en eventueel de e-mailadressen op van de contactpersonen in een noot aan de redactie. Een telefoonnummer is essentieel, omdat een journalist heel snel informatie nodig heeft.
  • Stuur liever geen bijlagen mee in een digitaal persartikel. De kans bestaat dat de journalist de bijlage over het hoofd ziet of niet/moeilijk kan openen.   
  • Voeg een foto toe aan je persartikel, zo val je meer op en stijgen je kansen op publicatie. Verstuur je foto’s liever niet via e-mail, maar vermeld bij wie de journalist terechtkan voor beeldmateriaal. Heb je (te) veel beeldmateriaal? Dan kan je een online downloadcenter creëren voor de pers.
  • Las korte testimonials of citaten van experts in om je persartikel meer body te geven én te doen opvallen.
  • Journalisten zijn taalpuristen, laat je dus niet betrappen op een dt-fout!

Met deze tips kom je al een heel eind en vergroot je de kans dat journalisten jouw persartikel lezen en dus publiceren. Wil je het schrijven van een persbericht liever overlaten aan een ervaren redacteur? Of zie je het groter en wil je een creatief pr-concept ontwikkelen? Neem dan contact op met het pr & persteam van D’M&S. Wij weten precies hoe we jouw product of dienst in de spotlights zetten.