Het geheim van succesvolle HR-communicatie

2 minuten

Respecteer de corporate identity

Elk bedrijf is uniek. Zelfs binnen dezelfde markt zal elke speler zich anders profileren. Om je ‘identiteit’ consequent te communiceren, zijn er intern duidelijke regels afgesproken. Over het gebruik van het logo en andere grafische elementen (lettertypes, kleuren, beelden …). Maar ook over de toon van de teksten. Check dus eerst de stijl van het huis, want die bepaalt hoe je onderneming zich moet presenteren, offline en online. 

HR-communicatie in de praktijk

HR-communicatie moet vaak rekening houden met heel wat praktische voorschriften. Zo mag – zeker in een productieomgeving – de veiligheid en hygiëne nooit in het gedrang komen. Een poster op een infobord kan altijd. Maar mogen er ook rollbanners worden geplaatst aan de ingang? Mag er een spandoek hangen in de cafetaria? En hoe bereik je werknemers in afdelingen waar er geen of slechts een beperkte toegang tot een computer is? Rekening houden met die do’s en don’ts maakt van werkgerelateerde communicatie echt maatwerk.

Creatieve communicatie werkt

Door origineel te communiceren, met een knipoog, geef je een rekruterings-, informatie- of sensibiliseringscampagne dikwijls nog meer impact. Zolang de boodschap maar helder overkomt en je de juiste mensen bereikt en overtuigt. Een aparte HR-campagne, een leuk vormgegeven online rekruteringsplatform of een stimulerend bedrijfsevent. Durf out-of-the-box te denken en het effect zal out-of-the-ordinary zijn!

Om een nieuwe art director te vinden, maakten wij een rekruteringsvideo met de collega's. Met de ludieke verwijzing naar "crimineel creatief" zorgden wij voor een opvallende video met veel stopping power op social media. Kijk zelf maar!

Video zet mensen in beweging

Hoe kan je potentiële werknemers beter vertrouwd maken met je onderneming dan met een bedrijfsfilm of een video waarin je je organisatie van haar beste kant laat zien? Via je website of op de sociale media, op evenementen of beurzen bereik je zo nog meer mensen en zet je hen extra in beweging richting jouw bedrijf.

Evalueer je HR-campagne

En hoe wordt je HR-campagne onthaald? Wat zijn de reacties van de medewerkers? Wordt er online, via het intranet of op het web (sociale media, blogs, forums, …) over je rekruteringsactie geconverseerd? Meten is weten en dat kan door bevraging van de werknemers, maar ook door online conversaties te monitoren en te analyseren. Het levert waardevolle informatie op die toelaat elke campagne efficiënt te evalueren.