Google breidt zijn zoekmachinealgoritme verder uit met Penguin 4.0

0 minuten

Wat is het Google zoekmachinealgoritme?

Google is wereldwijd voor vele mensen de belangrijkste toegang tot het internet. De zoekmachine helpt gebruikers een antwoord te vinden op hun vragen. Het is voor bedrijven of organisaties dan ook cruciaal om gevonden te worden op de voor hen interessante zoekopdrachten. Dat zijn opdrachten waarin de surfer de intentie geeft op zoek te zijn naar een onderwerp dat te maken heeft met hun activiteiten. De aanpak om gevonden te worden in de niet-betalende zoekresultaten heet search engine optimization kortweg: SEO.

Met SEO moet er continu ingespeeld worden op het regelmatig veranderende Google zoekalgoritme. Deze updates krijgen steeds de naam van een dier: Panda, Penguin, Hummingbird, … Onlangs kreeg Penguin een update naar 4.0.

Wat maakt de Penguin update 4.0 anders?

Penguin 4.0 kijkt voortaan in real time naar de links die een website krijgt van andere websites. Links zijn essentieel om goed te scoren in de zoekmachine. Ze worden beschouwd als stemmen. Omdat links zo belangrijk zijn, zijn er de laatste jaren heel wat websites die actief aan linkspamming deden. Om ongewenste backlinks te vermijden, laat Google vanaf nu enkel kwalitatieve links meetellen in het linkprofiel. Spammy websites of websites die over-geoptimaliseerd zijn, krijgen een lagere ranking, websites die dit op een correcte en ‘natuurlijke’ manier doen, worden beloond.

Is jouw website getroffen of beloond?

Het effect van Penguin 4.0 liet niet lang op zich wachten. De nieuwe update zorgde al snel voor de nodige verschuivingen in de rankings. Merk jij verschillen op in jouw Google ranking? Is de traffic naar je website gedaald of gestegen? Het loont beslist de moeite om dat te onderzoeken en, indien nodig, je online marketingstrategie bij te sturen.

Het is immers meer dan ooit een must om goed zichtbaar te zijn in Google. Wie op geen enkele belangrijke zoekterm gevonden wordt, heeft een slapende website die eigenlijk quasi niet bestaat. Tenzij je natuurlijk een sterk merk à la Coca Cola bent dat algemeen bekend is en meteen gevonden wordt op de merknaam. Maar dat geluk is slechts weinigen gegeven.

Wil je jouw vindbaarheid verbeteren? Nood aan een volledige analyse van jouw online aanwezigheid? Neem dan contact op met onze online experts. Zij helpen jouw website op de online kaart te zetten en te houden. Zo genereer je al snel relevante bezoekers die je, in functie van de doelstelling van jouw website, kunt converteren (lees: aanzetten tot een aankoop in je webshop, het maken van een afspraak, het downloaden van een brochure …). Maak hier een afspraak.