Watskeburt?
Facebook gaat minder bedrijfsupdates tonen en geeft de voorkeur aan persoonlijke updates die conversatie opwekken. Met andere woorden, informatieve posts die geen conversatie opwekken, zullen amper nog getoond worden. Zonder klikbudget toe te voegen aan jouw posts, zal je bereik dus nihil zijn. Bye bye organisch verkeer, welkom betalend verkeer. Facebook moet ook een centje verdienen natuurlijk. Adverteren op Facebook wordt dus quasi noodzakelijk in 2018.
Wat met fans?
We zagen al een tijdje een neerwaartse trend in het organisch verkeer van bedrijvenpagina’s. Een post plaatsen op je pagina, bereikte slechts 10% van je fans. Dat zal dus alleen maar verminderen. Jarenlang zwoegen om veel Facebook fans te hebben, lijkt nu vergeefse moeite. Heeft het dan überhaupt nog zin om Facebook fans te hebben? Het blijft natuurlijk mooier ogen op je pagina en je kan deze fans ook nog altijd targetten met klikbudget. Dus, conclusie: een mooie fanbasis is interessant, maar zeker geen topprioriteit.
Wat met blogs?
Conversatie is belangrijker dan content. Maar waar blijven we dan met onze blogberichten? Voorlopig heeft boeiende content nog altijd zijn plaats op Facebook, al zal dit zonder klikbudget een maat voor niets zijn. Daarnaast zullen blogberichten voor conversatie moeten zorgen als ze een plaats(je) willen behouden in de toekomst. Werken met ‘vragen’ en ‘probleemstellingen’ zodat surfers zich aangesproken voelen om te antwoorden, wordt dus een must.
Conversatie is key, maar geen engagement bait
Passieve posts worden benadeeld ten opzichte van interactieve posts die conversatie brengen. Een informatieve video zal dus lager scoren dan een live-video waar er vlug 6 keer meer interactie op komt. Toch is ook niet alle engagement goed, want we moeten opletten voor ‘engagement bait’. Een battle-post waarbij je 2 producten tegenover elkaar zet en je fans vraagt om te stemmen met een ‘like’ of ‘hartje’, zal niet meer optimaal scoren op Facebook. Deze content wordt gezien als ‘engagement bait’. Posts waarbij er gevraagd wordt om een persoon te taggen die bijvoorbeeld verjaart in september, zullen we dus in de toekomst minder tegenkomen. Echte persoonlijke interactie haalt het op uitgelokte interactie.