B2B-adverteren op Facebook? We like!

De tijd dat we Facebook louter zagen als een sociaalnetwerksite voor particulieren en LinkedIn voor professionals ligt voorgoed achter ons. Vandaag is iédereen te vinden op Facebook, dus jouw professionele doelgroep ook! Met een secuur gerichte advertentiecampagne kan je potentiële klanten bereiken, beïnvloeden en activeren. 

Waarom adverteren?

Ook als je een multinational bent met reeds duizenden volgers op je Facebookpagina, is het nuttig om te adverteren. Je kan met Facebookadvertenties namelijk het aantal volgers nog meer de hoogte in jagen, je posts een boost geven, je naamsbekendheid vergroten, het aantal bezoekers op je website een duwtje geven én uiteindelijk het aantal conversies laten oplopen.   

Ultieme targeting

Het grote pluspunt van Facebookadvertenties is dat je ze heel goed kan targeten. Je spreekt dus met een grote precisie je doelgroep aan via de juiste content. Zo kan je doelgroepen maken op basis van criteria als locatie, geslacht, leeftijd, opleiding, interessegebieden en jobfunctie. Ingenieurs en architecten bijvoorbeeld. Facebook laat de advertenties dus alleen maar zien aan de mensen die voldoen aan de criteria die jij ingesteld hebt.  Naast verschillende parameters zoals functie & interesse, kan je ook een e-mailadressenlijst met contactpersonen opladen om ze via een Facebookadvertentie te targeten. 

AB-testing

Ga niet voor 1 advertentie en 1 doelgroep, maar doe aan AB-testing. Bij AB-testing stuur je verschillende versies van je advertentie naar dezelfde groep mensen. Of dezelfde advertentie naar verschillende groepen mensen. Op deze manier kan je makkelijk nagaan wat het beste werkt. Je kan doelgroepen tegenover elkaar zetten, maar bijvoorbeeld ook regio’s en functies.   

Betalen per klik of 1.000 vertoningen

Facebookadvertenties betaal je per klik of per 1.000 vertoningen afhankelijk van je doelstelling. Je budget hiervoor kan je begrenzen per dag of per advertentieperiode. Zodra het budget dat je voorzien had voor de dag of voor de looptijd van je campagne op is, laat Facebook je advertentie niet meer zien. Je blijft dus mooi binnen je budget, zonder verrassingen op het einde van de rit.    

Ga voor creatieve content

Ja, je richt je tot professionals. Nee, dat wil niet zeggen dat je advertentie zakelijk of zelfs saai moet zijn. Pas de inhoud van je advertentie dus aan het kanaal aan. Op Facebook draait het eerder om fun en dat mag jouw ad best uitstralen. Vlot taalgebruik, korte zinnen en aantrekkelijke koppen zijn dus essentieel. Durf ook creatief te zijn, zowel in woord als beeld. Facebook biedt je mogelijkheden genoeg om op te vallen: afbeeldingen, video’s,  carrousels (meerdere afbeeldingen of video’s in 1 ad), diavoorstellingen, collectieadvertenties ... Met collecties kan je je potentiële klanten op een meeslepende manier kennis laten maken met je producten, door video te combineren met afbeeldingen.

Trek de aandacht naar je toe

Je uiteindelijke doel als B2B’er is om de aandacht van professionals te trekken en vast te houden. Post dus af en toe relevante business content voor je doelgroep, zoals whitepapers en explanation video’s. Facebook is ook het uitgelezen platform om je vacatures te promoten, aangezien je gericht op functies kan targeten.  

Neemt je bedrijf deel aan een beurs, conferentie, teambuilding of ander event? Dan kan je rechtstreeks video’s streamen naar je volgers via Facebook Live en ze zo op de hoogte houden. De ideale manier om de aandacht van je doelgroep vast te houden!

De mogelijkheden op Facebook zijn bijna eindeloos, ook voor B2B. Als je dit socialmediakanaal op een goede manier gebruikt, is het een heuse marketingtool waarmee je potentiële klanten bereikt, beroert, aan je bindt, overtuigt én activeert.