De term Metaverse doet je misschien wel al een belletje rinkelen. Maar wat houdt het precies in? En hoe kan je het toepassen in je marketingstrategie? Ontdek samen met ons deze virtuele wereld.

 

Waarvoor staat metaverse?

Metaverse verwijst naar de (deels) virtuele toekomst van het internet. In die virtuele toekomst werken, spelen, reizen, feesten, winkelen … we enkel en alleen via het internet, virtual reality (een realistische 3D-situatie gecreëerd door een computer) en augmented reality (virtuele elementen toegevoegd aan beelden). De gebruikers worden ondergedompeld in een reeks virtuele werelden die met elkaar verbonden zijn. Het is als het ware een nog krachtigere versie van het internet zoals we het vandaag de dag kennen.

Wat kan je ermee doen?

1. Videogames

De meest voor de hand liggende toepassing is die van videogames. Alle videogames zijn in se al (weliswaar beperkte) metaverses. Denk maar aan Fortnite en Minecraft. Deze online games en bijhorende virtuele identiteiten, oftewel avatars, creëren een leven waarin iedereen kan zijn wie ze willen zijn, wat in de fysieke wereld niet altijd mogelijk is. Er is bovendien een markt ontstaan voor virtuele mode, meer bepaald kledij en accessoires voor onder andere deze avatars.

2. Virtual Reality

Al heel wat Belgische bedrijven gebruiken deze toepassing in hun business. Denk maar aan Dovy Keukens, waar je je uitgetekende keuken via een VR-bril in 3D kunt bewonderen. Ook heel wat vastgoedmakelaars hebben de weg naar VR gevonden. Als extra troef laten ze tijdens een rondleiding via een VR-bril aan potentiële klanten zien hoe het huis er na verbouwingen zou kunnen uitzien.

3. Digitale campagnes

Je kan je merk ook door middel van speciaal ontwikkelde digitale campagnes tot leven wekken. En dat hebben de volgende twee warenhuizen goed begrepen. Zowel de Nederlandse Bijenkorf als het Franse Printemps zetten volop in op een prachtige digitale merkbeleving.

De Bijenkorf lanceerde voor de feestdagen de ‘Bewonder en verwonder’ campagne waar je als bezoeker de magische reis van de bij kan volgen door een sprookjesachtig bos vol met producten. De 3D-wereld werkte verrassend en inspirerend!

Printemps bouwde dan weer de eerste virtuele winkel. Bezoekers kunnen van thuis uit het warenhuis betreden en komen terecht in een reproductie van de bekende koepel van Printemps Haussman in Parijs. Daarna beland je in een betoverende tuin vol met exclusieve producten. Een ware streling voor het oog!

 

4. Virtuele concerten

Ook de cultuursector waagt zich aan de mogelijkheden van de virtuele wereld. En dit keer moeten we het niet ver zoeken. De Brusselse rapper Zwangere Guy had de eer om het eerste virtuele Belgische liveconcert ooit te geven in de Ancienne Belgique. De concertzaal werd voor de gelegenheid volledig virtueel nagemaakt en omgedoopt tot de ‘Nouvelle Belgique’. De aanwezigen moesten zich via een gameplatform aanmelden en konden daarna hun eigen avatar creëren, de Nouvelle Belgique verkennen en netwerken met elkaar.

5. Virtuele werkomgevingen

Last maar zeker not least, virtuele werkomgevingen. Vooral na Corona is de manier waarop we werken heel erg veranderd. Meer thuiswerk, flexibelere werkomstandigheden … Allemaal zaken waar de metaverse op kan inspelen.

Zo ontwikkelde Meta, het moederbedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp, een virtuele omgeving waar je kunt vergaderen, werken of leren. In Horizon Workrooms kunnen gebruikers via een VR-bril of via het web samenkomen en communiceren.

Metaverse-economie

It’s all about the money … Ja ook in de metaverse! In deze op zichzelf staande wereld zijn mensen bereid om hun geld te investeren. Er ontstaat dan ook een hele nieuwe economie met als key element non-fungible tokens of NFT’s. NFT’s zijn virtuele, unieke, niet vervangbare eigendomscertificaten. Aan de hand van die NFT’s kunnen digitale diensten en producten verhandeld worden. Denk maar aan digitale kunstwerken, sneakers, gronden …


Een NFT kopen? Dat doe je met cryptogeld. Het bekendste voorbeeld hiervan is ongetwijfeld de digitale munt Bitcoin. Je hebt bovendien geen bank nodig voor al deze transacties. De transacties worden volledig virtueel opgeslagen op de blockchain. De blockchain is dus een verzameling van data maar dan gedecentraliseerd. De gegevens worden opgeslagen in de volgorde waarin ze binnekomen en zijn niet te manipuleren. Safety first!

De toekomst van metaverse

Aangezien de metaverse nog in z’n kinderschoenen staat, lijkt het voor de meesten een ver-van-mijn-bedshow, maar vergis je niet. We gaan steeds meer zaken online of virtueel beleven. Het ultieme doel van de metaverse is de verschillende toepassingen met elkaar verbinden, maar dit is momenteel nog niet mogelijk. De bedrijven achter de bestaande metaverses moeten eerst overeenkomen om hun digitale voorwerpen overdraagbaar te maken. Daarnaast blijkt de ecologische voetafdruk van de metaverse enorm. De opslag van gegevens via datacenters verslinden namelijk heel veel energie. Er is dus nog werk aan de winkel!

Het is nu vooral belangrijk om als bedrijf open te staan voor de mogelijkheden en de toekomst van de metaverse. Het lijkt misschien ingewikkeld, maar laat dat je niet tegenhouden om – geheel op je eigen tempo – te experimenteren met de verschillende toepassingen ervan.

We adviseren en begeleiden je graag in het denkproces rond je digitale transformatie en kunnen helpen om deze zaken vervolgens communicatief in de markt te plaatsen.