5 SEO-trends voor 2017

0 minuten

Het doel van SEO of search engine optimization is om een webpagina zo goed mogelijk te laten scoren in zoekmachines als Google. Dit wil zeggen op de 1e pagina van de zoekresultaten. Of dat lukt, is afhankelijk van wel 200 verschillende factoren zoals technische vereisten, zoekgedrag van de surfer, kwalitatieve content en regelgeving. Deze parameters evolueren constant, maar toch spotten we een paar opvallende trends die de start van 2017 domineren.  

1. Eenvoudige trefwoorden vs complexe zoekopdrachten

De glorietijd van eenvoudige trefwoorden is stilaan aan het uitdoven. Het gebruik van zoekwoorden blijft belangrijk, maar surfers ruilen vage, algemene termen steeds vaker in voor volledige zinnen, specifieke vragen en meer complexe zoekopdrachten. Aan de andere kant kunnen zoekmachines de bedoeling van de surfer ook steeds beter inschatten. 

Wat betekent dit voor mij?

Optimaliseer uw content a.d.h.v. de zoekintentie van de surfer, niet a.d.h.v. een paar algemene trefwoorden. Onderzoek dus eerst waar surfers naar zoeken als ze op uw pagina terechtkomen, optimaliseer vervolgens de inhoud van uw webpagina’s zodat deze de juiste lezerservaring weergeven en pas uw strategie aan o.b.v. uw bevindingen in Analytics.   

2. Nog rijkere snippets en antwoorden

Google helpt de surfer meer en meer in zijn zoektocht naar de juiste antwoorden. In plaats van een standaard opsomming van de gevonden webpagina’s, geeft Google handige, hapklare informatie weer zoals video’s, agenda’s, beoordelingen, recepten en data. Deze zogenaamde ‘structured data’ helpen de surfer vooruit in zijn zoektocht. 

Wat betekent dit voor mij?

U kunt de zoektocht van uw surfer makkelijker maken door ‘structured data’ te implementeren in de backoffice van uw website. Zo vergroot u de kans dat deze data verschijnen in de zoekresultaten. Wees slim en maak het verschil ten opzichte van uw concurrent!  

3. Mobiel zoeken zit in de lift

Het bestaan van de smart phone, heeft de manier van zoeken (en dus SEO zelf) grondig veranderd. Mobiel zoeken zit al jaren in de lift en ook in 2017 lijkt er nog geen einde te komen aan de heerschappij van het mobieltje. De kans dat het verkeer op uw site eerder afkomstig is van mobiel i.p.v. desktop, stijgt dus.       

Wat betekent dit voor mij?

Zorg ervoor dat uw website mobielvriendelijk is en sterker nog: mobiel geoptimaliseerd. Denk aan zaken als gebruiksvriendelijkheid, leesbaarheid, technische vereisten en responsive designs. Chinees voor u? Gelukkig weet D’M&S er alles van! 

4. Opmars van de gesproken zoekopdrachten

De technologie staat nog niet helemaal op punt, maar meer en meer surfers geven zoekopdrachten met de stem. De gesproken zoekopdracht is dan ook een van de snelst groeiende zoekmethoden. Echt verbazen doet het ons niet; het is namelijk een snelle, tot de verbeelding sprekende én handenvrije manier om te vinden wat je zoekt. De verwachting is dat spraaktechnologie in 2017 evolueert van stemherkenning naar stembegrip.  

Wat betekent dit voor mij?

Gesproken zoekopdrachten veranderen de manier waarop zoekopdrachten aan elkaar gelinkt worden, de locatie-context, het gebruik van apps, gepersonaliseerde informatie en de manier waarop u een trefwoordonderzoek uitvoert. Houd als ondernemer rekening met deze technologie en denk uit het hokje van de ingetypte zoekopdrachten. 

5. Progressive Web Apps

”Een Progressive Web App (PWA) gebruikt moderne webmogelijkheden om een app-achtige gebruikservaring te genereren.” Aldus de definitie van Google himself. PWA’s zijn ‘booming’ en ontstaan vanuit de veronderstelling dat apps sneller werken op een smart phone dan mobiele websites. Wat is het idee? Als een surfer terugkeert naar dezelfde mobielvriendelijke site, krijgt hij de mogelijkheid om deze toe te voegen aan zijn startscherm zoals een app. 

Wat betekent dit voor mij?

Omdat PWA’s deel uitmaken van het web, indexeren zoekmachines ze ook. Progressive Web Apps maken dus deel uit van uw nieuwe SEO-aanpak. U kunt deze ‘apps’ bovendien gebruiken om pushberichten te sturen naar uw doelgroep, bijvoorbeeld over prijswijzigingen, events, promoties en andere acties.   

Meer weten?

Wilt u weten welke mogelijkheden deze trends uw bedrijf bieden? Neem dan contact op met onze experts. Wij bieden u graag meer informatie, advies of onze expertise.   

Bronnen: Search Engine Land, Moz en Emerce