PATTYN

Strategische merkpositionering
voor PATTYN

Met zijn nieuwe productlijn zorgde specialist voor verpakkingslijnen Pattyn voor een absolute doorbraak in zijn markt. Meer dan gewone productcommunicatie, verdiende dat een strategische marktbenadering

 

Marktdoorbraak

Transportverpakking voor voedingsproducten werd 20 jaar lang gedomineerd door twee systemen aangeboden door verschillende producenten. Pattyn stond voor het ‘made-to-measure’-systeem, met lage gebruikskosten. De concurrentie stond voor het ‘pre-made-bags’-systeem, flexibel inzetbaar, maar met hogere gebruikskosten. Door een slimme innovatie kan Pattyn nu zelf de twee systemen aanbieden. Een echte doorbraak in de verpakkingsmarkt.

 

 

Strategische positionering

Voor D’M&S was dit moment belangrijk genoeg om een nieuwe marktbenadering voor te stellen. Een strategische aanpak die Pattyn kon waarderen. In plaats van een gewone productleverancier naast zoveel andere, werd Pattyn gepositioneerd als aanbieder van totaaloplossingen voor alle verpakkingsnoden van voedingsproducenten.

 

Van concept tot realisatie

Om de nieuwe positionering in de markt te zetten, bogen onze creatieven zich over een conceptbeeld. Dat moest in een oogopslag de concepten ‘verpakking’ en ‘maatwerk’ verenigen. ‘Tailor-made’ werd de leidende gedachte. Na het concept volgde de realisatie: onze fotograaf blikte het beeld in, onze designers gaven het de finishing touch.

Offline en online roll-out

Pattyn als aanbieder van totaal-oplossingen moest ook de boodschap worden van de corporate brochure. Wij gaven de nieuwe marktbenadering geloofwaardig vorm met veel foto’s, iconen en infographics, stijlvolle quotes en moderne typografie.

De samenwerking tussen Pattyn en D’M&S kan nu voortbouwen op een sterk merk. De positionering doortrekken naar contentmarketing en online marketing staat al op de agenda.

The summer of 52

Pattyn had nog meer redenen om te feesten. Twee jaar geleden opende het een gloednieuw hoofdkantoor in Brugge. Tegelijk ging CEO Paul Pattyn met pensioen en gaf hij de fakkel door aan zijn zoon en dochter. Ons eventteam leidde de feestelijkheden in goede banen en maakte er een spetterende Summer of 52-party van.

Terug in de tijd

Het zomers event bracht 300 werknemers terug in de tijd. Naar de zomer van 1952, het moment waarop opa Jean Pattyn het bedrijf oprichtte. Het verhaal van de onvermoeibare pionier was te beleven in Cinema Pattyn.

Met palmbomen en muziek van Crazy Sir-G en de coverband Green Onions zat de sfeer er goed in. Al had dat wellicht ook veel te maken met de catering, cocktails en mocktails.

Vieren om vooruit te gaan

Markante momenten vieren is voor een bedrijf niet alleen achterom kijken. Het is ook een goede manier om geestdrift te wekken voor de toekomst. Medewerkers en klanten hadden er alvast zin. De derde generatie van de familie Pattyn, Stan en Lynn, ook. Ze hebben ambitieuze groeiplannen voor de Brugse verpakkingsspecialist.