Wetgeving
influencer marketing

Omdat influencers tussen hun gewone content ook vaak reclameboodschappen delen, is het voor hun volgers niet altijd duidelijk wanneer het nu gaat over reclame en wanneer niet. Daar komt nu verandering in. Deze blog is een uittreksel van de nieuwe regels die de Raad voor Reclame en FeWeb publiceerden waaraan influencers zich moeten houden. De influencers moeten namelijk bij hun post duidelijk vermelden of het om reclame gaat.

 

#reclame

Wanneer wordt een post als reclame gezien? Wel, zodra je als merk een overeenkomst hebt met de influencer. Dat kan in ruil voor betaling, een uitnodiging voor een evenement, een uitwisseling van producten, of diensten,... Er hoeft dus niet altijd sprake te zijn van enkel een financiële vergoeding. Samen een akkoord hebben over het aantal posts, stories,... is voldoende.

De influencers moeten vervolgens duidelijk maken dat zijn of haar content kadert binnen deze overeenkomst. Dat kan door de woorden reclame, advertentie, content partner, partnership, sponsoring,... te vermelden bij hun reclameboodschappen. 

  • De sociale media kennen geen taalgrenzen. Hierdoor moeten deze woorden in dezelfde taal als de post worden vermeld. Zo weet de ontvanger duidelijk dat het om reclame gaat.
     
  • Het belang van hashtags kennen we allemaal. Je vergroot er de zichtbaarheid mee van je content. Maar ook hier werden de regels wat bijgestuurd. De influencer mag namelijk de verplichte woorden (reclame, promotie,...) niet verstoppen tussen een enorme lading hashtags. De gemiddelde volger moet deze er snel kunnen uithalen. #adv #promo #prom #reclame zal je dan ook meer zien verschijnen!

Een merk- of logovermelding zijn eveneens verplicht, om duidelijk te maken dat het om een commerciële boodschap gaat.

Let's influence

Samen met onze influencers letten we er natuurlijk op dat alles perfect verloopt. Geen zorgen dus. We focussen samen op de impact voor je doelgroep. Let's influence! 

Voor de volledige wetgeving verwijzen we door naar de FGOV Economie.

Ontdek hieronder enkele succesvolle influencer campagnes.