Remarketing, wat is dat eigenlijk? Je hebt het zelf waarschijnlijk ook al meegemaakt… Je surft naar een webshop als bol.com of zalando en het artikel dat je niet gekocht hebt, zie je plots overal opduiken in advertenties op sociale media en andere websites. Dat is remarketing.
De voordelen zijn duidelijk. De mensen die remarketingadvertenties te zien krijgen, zijn al op je website of in je online shop geweest. Ze hebben dus al kennisgemaakt met je merk. Toch hebben ze de stap tot conversie (nog) niet gezet of is er mogelijkheid tot upselling. Jouw advertentie geeft de surfer net dat duwtje in de rug om jouw site opnieuw te bezoeken en tot een (nieuwe) aankoop of contactopname over te gaan.
Minder mediabudget nodig dan bij klassieke advertising
Wat zijn de voordelen van remarketing? Wel, het is goedkoper. Remarketing neemt een veel kleinere hap uit je marketingbudget dan klassieke advertenties. De reden? Je doelgroep is veel kleiner. Je richt je enkel naar mensen die al eens op je website zijn geweest. Betekent dat ook dat hoe meer surfers dagelijks je website bezoeken, hoe duurder het kan worden? Ja, maar je hoeft natuurlijk niet álle surfers mee op te nemen in je remarketingdoelgroep. Je kan je bijvoorbeeld alleen richten tot bezoekers die een bepaalde pagina op je website hebben geraadpleegd.