Remarketing, wat is dat eigenlijk? Je hebt het zelf waarschijnlijk ook al meegemaakt… Je surft naar een webshop als bol.com of zalando en het artikel dat je niet gekocht hebt, zie je plots overal opduiken in advertenties op sociale media en andere websites. Dat is remarketing.

De voordelen zijn duidelijk. De mensen die remarketingadvertenties te zien krijgen, zijn al op je website of in je online shop geweest. Ze hebben dus al kennisgemaakt met je merk. Toch hebben ze de stap tot conversie (nog) niet gezet of is er mogelijkheid tot upselling. Jouw advertentie geeft de surfer net dat duwtje in de rug om jouw site opnieuw te bezoeken en tot een (nieuwe) aankoop of contactopname over te gaan. 

Minder mediabudget nodig dan bij klassieke advertising

Wat zijn de voordelen van remarketing? Wel, het is goedkoper. Remarketing neemt een veel kleinere hap uit je marketingbudget dan klassieke advertenties. De reden? Je doelgroep is veel kleiner. Je richt je enkel naar mensen die al eens op je website zijn geweest. Betekent dat ook dat hoe meer surfers dagelijks je website bezoeken, hoe duurder het kan worden? Ja, maar je hoeft natuurlijk niet álle surfers mee op te nemen in je remarketingdoelgroep. Je kan je bijvoorbeeld alleen richten tot bezoekers die een bepaalde pagina op je website hebben geraadpleegd.

Hier vind je enkele voorbeelden van bedrijven die remarketing integreerden in hun marketingmix. 

Greenhouse Dienstencheques wilde via Facebook remarketing extra sollicitaties aantrekken. Daarom targetten we enkel surfers die de vacaturepagina’s bekeken hadden op de website van het schoonmaakbedrijf. Schoonmaker is een knelpuntberoep. Omdat de doelgroep socialmedia-minded is, viel de keuze op Facebook remarketing. Met succes. Op 1 maand tijd bereikte de remarketingadvertentie 1.837 surfers waarvan er zich 8 effectief aanboden voor een sollicitatie. En, mooi meegenomen: de remarketingactie verhoogde tegelijk ook de brand awareness bij het juiste doelpubliek.

Remarketing is ook interessant om surfers tot actie aan te zetten, zoals het maken van een offerte aanvraag. Voor Derbigum, specialist in platte daken, ontwierpen we meerdere advertenties om installateurs van daken te activeren. Zo kregen surfers die op de offertepagina geweest waren, maar geen offerte aangevraagd hadden, een remarketingadvertentie te zien die opriep tot een offerte aanvraag. 

Bezoekers van andere pagina’s zagen een advertentie voor een gratis plat dak inspectie verschijnen. De advertenties waren dus afgestemd op het persoonlijk surfgedrag. 

Naast Facebook remarketing, kozen we voor Derbigum ook voor Display remarketing. Onderstaande advertentie konden surfers op verschillende websites zien. Het resultaat? Dankzij remarketing kreeg Derbigum er in 3 maanden 41 leads bij.

Remarketing is geen stand-alone kanaal

Remarketing is een sterk conversiegericht kanaal, maar er zijn ook kanttekeningen. Advertenties mogen niet te veel getoond worden aan de doelgroep om te voorkomen dat de attentiewaarde vermindert (en de kans op irritatie vergroot). Daarom hanteer je best een maximumfrequentie voor je advertenties zodat ze niet meer dan 5 keer vertoond worden per dag aan elke unieke bezoeker.

Tot slot: remarketing is een sterk lead generation kanaal in je marketingmix, maar je mag je natuurlijk niet alleen daarop focussen. Remarketingadvertenties mikken op surfers die jouw merk of product al kennen en je website al bezocht hebben. Je hebt ook andere online kanalen nodig die surfers naar jouw website trekken. Dat kan via Google advertising of socialmedia-advertising. Daarmee bereik je mensen die op zoek zijn naar en geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Deze advertenties kunnen hen verleiden om de 1e stap te zetten en door te klikken naar jouw website.

Benieuwd hoe remarketing ook voor jou meer conversies en leads kan opleveren? Vraag raad aan onze experts.