Tips en tricks voor het maken van de perfecte social mediafoto

Vergroot de impact van je boodschap

Wil je content delen via social media? Je communicatie-uiting heeft des te meer impact als je deze combineert met een afbeelding. Hiermee maak je je boodschap niet alleen visueel aantrekkelijker, maar ook duidelijker. Wij raden je aan om kwalitatief beeldmateriaal te gebruiken. Ten eerste geven mooie foto’s je bedrijf, organisatie of merk een professionelere uitstraling. Daarnaast liggen de verwachtingen van de surfer vandaag heel hoog. Bijna iedereen beschikt immers over een kwalitatieve smartphone en een snelle internetverbinding. De kwaliteitsstandaard voor beeldmateriaal ligt hoger, waardoor het moeilijker maar wel belangrijker wordt om op te vallen. 

Anderzijds staat kwaliteit niet altijd garant voor succes. Dankzij de social media-algoritmes krijgt de mooiste en beste content niet automatisch de meeste likes en reacties. Garanties krijg je dus niet, maar wél wat tips en tricks voor het maken en plaatsen van de beste foto’s.

7 do’s-and-don’ts op een rij

Wil je meer halen uit je social mediafoto’s? Houd dan rekening met deze 7 aandachtspunten:

  1. Ga niet voor de zoveelste standaardfoto, maar stop wat eigenheid in je afbeeldingen. Maak dus foto’s die laten zien waar jouw bedrijf voor staat en die passen binnen de huisstijl van je organisatie of merk. Denk goed na over de stijl en onderwerpen die jij wilt communiceren en creëer een eigen beeldtaal. Het ultieme doel is het creëren van een eigen stijl, die herkenning en vertrouwen opwekt bij je doelgroep.
  2. Gebruik liever geen stockfoto’s; daarmee onderscheid je je niet van de concurrentie. Ga zelf aan de slag met de camera of huur een professionele fotograaf in.
  3. Gebruik een goed toestel. Liefst een kwalitatieve camera en anders een smartphone van de nieuwste generatie. 
  4. Maak foto’s die een verhaal vertellen over jou, je bedrijf of je merk. Focus je hierbij op 1 onderwerp en vermijd een achtergrond met veel afleiding. Mensen doen het altijd goed op foto’s en geven je boodschap een persoonlijke touch. 
  5. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, Pinterest … Elk social mediakanaal hanteert weer andere formaten voor het plaatsen van foto’s. Maak je foto’s dus steeds op in het juiste formaat voor een optimale weergave. 
  6. Maak gebruik van natuurlijk licht en neem vooral foto’s in de buitenlucht. Moet het toch binnen gebeuren? Probeer dan zoveel mogelijk buitenlicht ‘mee te nemen’ in je foto.    
  7. Moeite om de juiste compositie te vinden? Pas dan eens de regel van derden toe. Dit wil zeggen dat je je onderwerp niet precies in het midden van je foto zet, maar op 1/3e afstand van een van de 4 randen.   

Creatief met beeldbewerkingsapps

Wil je nog een stapje verder gaan op vlak van creativiteit, dan kan je je foto’s ook bewerken. Een van de bekendste beeldbewerkingsapps is Instagram, waarmee je heel eenvoudig filters, kaders, formaten (denk aan het populaire vierkante formaat), kleuren en helderheid aanpast én je foto’s deelt. Maar ook Afterlight, Rookie (voor de beginners), Photoshop Express Editor, Photo Editor, Pixlr-o-matic, PicsArt, Facetune, Layout en Pixlr  bieden interessante tools om je foto’s een upgrade te geven. Die laatste app heeft maar liefst 2 miljoen gratis effecten, randen en filters. 

De tijd van standaardfilters is voorbij, denk eerder aan geavanceerde filters, livestreaming, fotocollages, fotocorrectietechnieken, timelapses, emoji’s en animated gifs. De mogelijkheden zijn tegenwoordig quasi eindeloos. De volgende (en laatste) stap? Virtual reality. Zelf maken is nu nog duur, maar in de toekomst is deze ultieme beeldtaal toegankelijk voor iedereen.