4 minuten

Benieuwd wat 2019 te bieden heeft op marketingvlak? Een blik in onze glazen bol leverde de volgende trends in marketing op.

Hello, voice search!

Geef jij het adres al sprekend in je GPS in tijdens het rijden? Proficiat, dan maak je gebruik van voice zoekopdrachten! Het gebruik van voice controlled user interfaces is natuurlijk niet nieuw. Amerika loopt al een tijdje storm voor Google Home en Amazon Echo. Bij ons wordt voice search voorlopig vooral gebruikt om routeaanwijzingen te verkrijgen, te bellen & muziek af te spelen op een mobiel toestel en in de wagen. Het grote voordeel tegenover typen is snelheid én de mogelijkheid om het handsfree te doen. 

De uitdaging blijft om voice vragen correct te interpreteren en te beantwoorden. Ook op gebied van SEO zal dit gevolgen hebben. Bedrijven zullen SEO content op de website moeten aanpassen om gevonden te worden op voice zoekopdrachten. Conversational Human Voice’ (CHV) wordt daarin extra belangrijk. Op een menselijke manier communiceren is de boodschap! Zo zal men ook meer moeten inspelen op long tail keywords. Via voice ga je immers eerder zoeken naar “een tof café in Brussel waar ik iets op mijn gemak kan drinken”, dan bijvoorbeeld op ‘zakelijke’ keywords “café Brussel”. Waardevolle content in de juiste tone of voice en op maat van de doelgroep is meer dan ooit een must!
In ons Belgenlandje is het ondertussen nog wachten op de grote doorbraak. Toch voorzien we in 2019 een groei in voice search via de bijhorende devices. 

Let’s get personal 

Iedereen wil een aanpak op maat en dat kan je vandaag ook vlugger persoonlijk bereiken via marketing automation, chatbots,… Daarnaast worden dynamische advertenties en websites ook meer ingezet. Hierbij krijgen surfers specifieke banners te zien gepersonaliseerd op basis van hun interesses of wordt de website volledig aangepast aan het profiel van de klant. 

Bevindt jouw prospect zich in de bouwsector? Dan krijgt hij op je website enkel referenties te zien uit de bouwsector. Netflix is een mooi voorbeeld van hoe personalisatie & automatisatie nu al werkt. Zo krijg je bij het inloggen meteen een op maat gemaakt overzicht van jouw film- en serievoorkeuren in de banners, de carrousels, de volgorde, etc.

Een persoonlijke aanpak voor je klant en prospect is intensief. Gelukkig kan technologie je daarbij helpen. Denk AI en, jawel, chatbots.

Brand stories bewijzen hun waarde

Het creëren van een sterke brand story is meer dan ooit een must-do dit jaar. Hoe wil je dat mensen je merk of bedrijf zien? Hoe kan je je imago beter uitdragen? Hoe kun je de betrokkenheid van klanten en medewerkers nog verhogen? Het antwoord: met een origineel, geloofwaardig en overtuigend verhaal dat vertelt waar jij voor staat en gaat! Een goede brand story focust daarbij niet op jezelf (of je product), maar op de waarde die je je publiek te bieden hebt. Door je boodschap vervolgens te (laten) verspreiden via de juiste kanalen, crossmediaal, bereik je al snel de juiste doelgroepen en maximaliseer je je kans op conversie.

Native advertising en influencer marketing krijgen boost

Traditioneel adverteren verliest al enige tijd zijn impact.  Surfers verwachten native advertenties die volledig opgaan in de natuurlijke omgeving waarop de surfer aan het surfen is. Content marketing blijft dus belangrijk.  Aanwezig zijn met de juiste content op het juiste moment in de juiste media is essentieel.

Ook influencer marketing zal daarbij verder evolueren in 2019. De aanpak waarbij influencers openlijk hun producten aanprijzen blijkt minder te werken, dus influencers zullen meer tijd moeten besteden aan oprechte content rondom het product. Daarnaast gaan brands ook meer inzetten op micro-influencers – en zelfs nano-influencers die in een zeer specifieke niche gehoor vinden. Zij hebben op papier niet het hoogste aantal volgers, maar wel een heel trouwe  achterban. Op die manier worden de posts oprechter en worden er duurzame relaties opgezet met de merken en influencers.

Machine Learning,  Artificial Intelligence & chatbots

Machine learning is essentieel om patronen in data te ontdekken die een basis kunnen vormen voor een voorspellend algoritme. Zo maak je baan vrij voor artificial intelligence, een vorm van intelligentie gecreëerd door computers en data scientists. Deze kennis is interessant voor jouw voorraadbeheer, pricing, customer experience,… 
Grote spelers, zoals retailers, zijn er al langer mee bezig, maar ook voor kleinere bedrijven biedt het interessante opportuniteiten. Dat zal in 2019 steeds duidelijker worden. 

Chatbots, of Facebook Messenger bots zijn misschien wel hét meest trendy voorbeeld van AI. Volgens Gartner zullen in 2020 zelfs 25% van de klantenservices gebruikmaken van chatbots. De voordelen? Chatbots reageren snel en kunnen via AI 24/7 antwoorden op elke vraag. Daarnaast kennen ze je geschiedenis met je merk of product en worden ze altijd maar slimmer. Win win. Aan de hand van de vragen die binnenkomen via een chatbot, weet je ook snel welke vragen er leven bij je klant. En dat is interessant voor het creëren van waardevolle content om leads te genereren.
Bedrijven als Uber verhuren auto’s via Facebook messenger en Lego ontwierp een messenger bot die het perfecte kerstcadeau hielp uitkiezen. Een goede chatbot kan zorgen voor een Click Through Rate (CTR) van wel 80%.

Benieuwd of deze marketingtrends ook van toepassing zijn op jouw business? Neem gerust contact met ons op! Onze experts gaan graag aan de slag met deze creatieve, strategische en technologische trends en evoluties om jouw merk, product of organisatie meer power te geven!