Je hebt je in de supermarkt vast al eens laten verleiden door een opvallende kartonnen display op het einde van een gang. Of door het snoepgoed dat naar je ligt te lachen aan de kassa. Wees gerust, je bent lang niet de enige! Want dat is wat POS marketing doet, verleiden.

Wat is POS marketing?

Bij Point Of Sale (POS) marketing wordt POS materiaal voorzien in winkels ter ondersteuning van de verkoop van een product of een dienst. Het doel van deze strategie? De aandacht trekken van de consument!

Naast aandacht trekken en verkoop stimuleren, kan POS marketing ook een middel zijn om vanuit een winkelpunt rechtstreeks met de klant te communiceren. Ideaal om als merk een bepaalde boodschap of bepaalde USP’s op een originele manier over te brengen. Daarnaast is het ook een vorm van merchandising waarbij je als bedrijf je producten in een mooier jasje tentoon kan stellen, win-win!

De invloed van POS marketing op impulsaankopen

De invloed van POS marketing op impulsaankopenImpulsaankopen, je kent ze wel. Een ongeplande aankoop van een product of een dienst. Je krijgt het moeilijk om je koopdrang te controleren en koopt spontaan en zonder enige vorm van aarzeling het product. Ook dit hebben we allemaal al (meer dan) eens meegemaakt.

Uit onderzoek blijkt dat zowel interne factoren zoals emoties als externe factoren zoals prikkels uit de omgeving impulsaankopen kunnen beïnvloeden. En laat POS materiaal in een winkel nu net voor heel veel prikkels zorgen.

De shoppers worden getriggerd door het zien van het product en door de blootstelling aan een goed uitgewerkte reclameboodschap. POS materiaal kan er dus voor zorgen dat je product er letterlijk én figuurlijk uitspringt en mensen triggert. En onthoud: wat mensen zien, kopen ze!