Als ondernemer of marketeer ben je altijd op zoek naar manieren om de Google Ads prestaties van je bedrijf te verbeteren. En als je Performance Max nog niet gebruikt, dan raden we je dat ten zeerste aan! Het nieuwe, krachtige marketingmechanisme van Google helpt om het maximum uit je advertentie-uitgaven te halen. We geven je een korte introductie over deze nieuwe campagnevorm. Keep on reading!

 

Performance wat?

Performance Max is een nieuwe goal-based campagnesoort van Google Ads. Het vervangt de bestaande smart shopping campagnes en vult je bestaande SEA campagnes aan. Het doel? Prestaties verbeteren en converterende klanten opsporen op álle kanalen. Van YouTube en Display tot Search, Discover, Gmail en Google Maps.

Een Performance Max campagne combineert technologieën van Google op het gebied van biedingen, budgetoptimalisatie, doelgroepen, assets … De bedoeling is de juiste ads op het juiste moment aan de juiste personen te tonen.

Google identificeert daartoe eerst wie je product al kocht en welk pad ze aflegden. Denk maar aan het lezen van een testimonial, het bekijken van een demo-video … Vervolgens speurt het mensen op die ook bereid zijn tot aankoop. Die loodsen ze dan doorheen hetzelfde parcours als de persoon die het product al kocht om hen zo hopelijk ook te laten converteren. Ka-ching!

Hoe werkt Performance Max?

Jij bedient de machine. Je levert de cruciale bouwstenen aan waarmee Performance Max aan de slag gaat. Denk maar aan doelstellingen, meer bepaald welke conversies je wil genereren, of het budget. Wanneer de campagne is opgezet, maakt Google op basis van de ingevoerde informatie advertenties aan. Wil je een succesvolle campagne? Dan is het van groot belang dat alle assets (afbeeldingen in verschillende formaten, headers en koppen met de juiste lengte, verschillende audiences …) correct verzameld en ingevoerd worden. Performance Max begeleidt je leads daarna van de top naar de bottom van de funnel.

Bepaal je doelgroep

Voor de gewenste audience zijn er verschillende opties. Eentje ervan is een eigen customer list uploaden. Het nadeel hiervan is dat je beperkt blijft tot je eigen contacten en je je doelpubliek hiermee niet verbreedt. Er bestaan echter ook in-market of affinity doelgroepen waarmee je kan experimenteren.

Er worden ook best verschillende asset groups gemaakt. De regel luidt: 1 groep per productcategorie en per audience. Heb je dus 3 productcategorieën en 2 verschillende audiences? Dan zijn dat 6 assets groups waarmee Performance Max aan de slag kan gaan.

En dan nog dit: ook wanneer een landingspagina moet gekozen worden, zijn er verschillende opties. Een daarvan is zelfs om géén specifieke landingspagina in te stellen. Performance Max kijkt dan zelf naar welke webpagina hij een lead stuurt. Bij een contentrijke website kan dat zeker goede resultaten opleveren! Zo kan Performance Max ervoor kiezen om een lead die nog niet ‘ready to buy’ is naar een blog te sturen en niet naar de ‘buy now’ pagina. Superhandig!

Wat zijn de voor- en nadelen?

Een van de grote voordelen van Performance Max is dat campagnes geoptimaliseerd kunnen worden om nieuwe doelgroepen te bereiken. En dit binnen alle kanalen en netwerken van Google. Bovendien geeft Performance Max zelf ook suggesties en aanbevelingen over welke doelgroepen voor jouw business nog relevant kunnen zijn.

Daarnaast helpt deze campagnevorm je goals te realiseren en geeft het je transparantere insights. Die moeten uiteraard nog steeds door het kritisch oog van een SEA specialist geanalyseerd worden. Het campagnebeheer wordt daarnaast eenvoudiger en het optimaliseren van ads makkelijker. Zelfs nieuwe content maken behoort tot de mogelijkheden. Wanneer je geen video assets ingeeft, maakt Performance Max er gewoon zelf met behulp van de ingevoerde afbeeldingen. Een grote plus, want (short-form) video is hot!

Dankzij deze technologische hoogstandjes win je tijd en kan er meer strategisch nagedacht worden. De andere kant van de medaille is dat het proces trager verloopt dan een standaard Google Ads campagne. Je rekent best zo’n zes maand voor de campagne helemaal op punt staat. Op zich logisch aangezien de Performance Max campagnes uitgebreider zijn dan de standaard campagnes.

Het is bovendien (nog) niet mogelijk om te achterhalen hoeveel je aan welke plaatsing uitgeeft. Je kan technisch niet bekijken welke ad, impressie … gezorgd heeft voor een bepaalde aankoop. Verder moet je weten dat als je gewone campagnes nog lopen - wat we aanraden om makkelijk de resultaten te vergelijken - Performance Max campagnes daarvan data afsnoepen.

Ook moet je ermee rekening houden dat de remarketing nog niet helemaal op punt staat. En tijdens het managen van campagnes worden veranderingen best in eenzelfde tijdspanne doorgevoerd. Dit wil zeggen dat het iets langer duurt tot je de resultaten van je aanpassingen ziet.

Conclusie?

Performance Max is een handige tool die de prestaties van online campagnes kan boosten, maar er zijn helaas geen golden rules … Testen is de boodschap, want ondanks enkele flaws blijft het een mind blowing tool. En niet te vergeten: alles verandert en de concurrentie verandert mee. Performance Max is dus the way to go!

Ben je overtuigd van Performance Max, maar waag je je er liever niet zelf aan? Onze experts staan voor je klaar om je Google Ads naar een hoger niveau te tillen! Contacteer ons voor een afspraak.