Het geheim van online copywriting

0 minuten

Een stukje geschiedenis

Copywriting is onlosmakelijk verbonden met reclame. In Europa ontstond massareclame in de tweede helft van de negentiende eeuw, onder impuls van de industrialisatie. De welvaart steeg, waardoor steeds meer mensen hun geld konden besteden aan (luxe)producten: massaconsumptie was geboren, met in haar kielzog de reclame. En wie moest de consument verleiden met overtuigende slagzinnen? Juist: de copywriter.

En toen kwam het internet…

Sindsdien heeft copywriting een lange weg afgelegd. De veranderende realiteit, de wisselende tijdsgeest, maatschappelijke evoluties…: copywriting heeft zich voortdurend aangepast aan de nieuwe leefwereld van de consument.

Rond de laatste eeuwwisseling kregen copywriters te maken met een nieuw medium: het internet. De wereld draaide massaal de internetsnelweg op, bedrijven moesten volgen om in beeld te blijven bij de consumenten die zich steeds vaker online gingen informeren, om er uiteindelijk massaal geld te spenderen. Met het succes van de zoekmachines en de sociale media zagen ook allerlei spannende marketingtechnieken het levenslicht: SEO, online advertising zoals SEA & display, e-mailings enzovoort.

Online copywriting in 1-2-3

En de copywriter? Die moest opnieuw mee, want wie denkt dat offline copywriting zomaar op het net gegooid kan worden, zit er goed naast. Online copywriting werkt in een andere context. Surfers lezen anders. Online content wordt daarom opgesteld in functie van specifieke criteria. Online teksten moeten bondiger, snediger en meer to-the-point zijn. Maar de verschillen gaan verder dan stilistische nuances:

1. Vindbaarheid is de sleutel: Marketing gaat in de eerste plaats over gezien worden, en daar moet tekst toe bijdragen – ook online. Zoekmachineoptimalisatie is cruciaal. Met de juiste keywords klimt de website hoog in de organische zoekresultaten van Google of andere zoekrobots. Gevolg: meer hits, meer traffic en een positief effect op de verkoop. Creativiteit is hier een belangrijke factor: te voor de hand liggende zoekwoorden gaan op in de grijze massa, terwijl nieuwe, aansprekende zoektermen differentiëren en concurrentie wegfilteren. Verder bestaat een doeltreffende SEO-aanpak uit het gebruik van synoniemen voor eenzelfde zoekterm en het creëren van unieke en kwaliteitsvolle content. De tekst moet daarbij een antwoord bieden op de belangrijkste vragen of problemen van de lezer. Tegelijk moet het geheel steeds soepel en vlot leesbaar blijven.

2. Online tikt de klok sneller: In de begindagen van het internet was cyberspace vooral gevuld met tekst. De presentatie was dezelfde als op papier en de lezer moest zich enkel op de lectuur concentreren – zonder andere afleidingen. Tegenwoordig spelen beelden de hoofdrol spelen in de lay-out van websites. Tekst moet zichzelf heruitvinden om op te vallen. Alles moet compacter, krachtiger, pakkender: de ongeduldige internetlezer moet in enkele scrollbewegingen de boodschap meehebben. Geen aantrekkelijke intro? Weg pagina. Ook structuur is bepalend: tussenkoppen boven een korte alinea en bullet points maken een tekst al gauw een stuk frisser, vlotter en ontvankelijker.

3. Interactie uitlokken: Het internet biedt eindeloze mogelijkheden om met de surfer in contact te treden. Waar die wisselwerking bij print eerder beperkt is kan een uitnodigende webtekst op allerlei manieren de hand reiken naar de ontvanger. Links, audio buttons en filmpjes zijn handige technieken om de aandacht van de lezer zo lang mogelijk vast te houden en hem in het verhaal te zuigen. Door een commentaarbox te voorzien onder de tekst kan je in dialoog gaan met de lezer. Sociale media ten slotte vormen het ideale platform om content bij een groot publiek te verspreiden, een online community uit te bouwen, word-of-mouth te genereren en het contact met je key audience levend te houden.

D’M&S: verzorgd schrijfwerk tot in de puntjes

Met zijn ervaren copywriters heeft communicatiebureau D’M&S alle expertise in huis om elk bedrijf online in de kijker te zetten. Van uitgebreide keyword analyses tot een doorgedreven content marketingstrategie, voor het meest performante online platform en de scherpste content: we leveren doeltreffende, op maat van uw medium geschreven teksten.

Benieuwd wat D’M&S voor u kan betekenen? Contacteer ons hier.