De huis-aan-huisfolder? Oldschool but it rules!

1 minuut

De cijfers spreken voor zich

9 op de 10 Belgen lezen de reclamefolders en catalogi die wekelijks bij hen in de bus vallen. Dat is de opvallende conclusie van de jaarlijkse Door to Door Impact Survey die BD myShopi in 2017 liet uitvoeren. En dan gaat het niet om een snelle blik, want we besteden gemiddeld 20 minuten aan folders. Veel Belgen zien het lezen van huis-aan-huisfolders zelfs als ontspanning.

Papier versus digitaal

We lezen niet alleen graag papieren folders, maar ook de digitale versies zijn in trek. Ongeveer de helft van de ondervraagden leest beide, maar de meerderheid geeft toch de voorkeur aan print. Zo houdt slechts 5% het bij online folders, terwijl 36% alleen papieren folders leest. Denk je dat het vooral de oudere generatie is die graag de promo’s doorbladert? Dan heb je het weer mis! Ook de 18-35-jarigen zijn namelijk in de ban van huis-aan-huisfolders. Een van die favorieten is de reclamefolder van onze eigen retailklant Overstock.

Overstock in de kijker

(Tuin)meubelspecialist Overstock werkt al meer dan 10 jaar samen met D’M&S voor het ontwerpen van zijn reclamefolders. Of liever: brochures. Want deze full-color catalogi van 40-60 pagina’s dik zijn bezwaarlijk folders te noemen. Onze communicatie-experts gaan maandelijks aan de slag voor Overstock. Van september tot maart maken we een huis-aan-huisblad met zowel tuin- als interieurmeubelen, terwijl we in het voorjaar en de zomer alleen tuinmeubilair in de kijker zetten. Daarnaast ontwikkelen we ook full- en double page print advertenties voor de gratis krant De Zondag.

Een medium dat activeert

Zo bereikt de meubelgigant een grote en gevarieerde groep (potentiële) klanten. Meer dan de helft (56%) van de respondenten verklaart immers dat papieren folders hen helpt bij hun aankopen en 48% zegt dat de folders hen aanzet tot aankopen. 46% van de ondervraagden beweert zelfs bepaalde winkels te bezoeken dankzij een folder. In het digitale tijdperk blijft huis-aan-huisreclame dus een springlevend medium waarmee je een grote groep mensen bereikt en activeert.