Crossmediaal communiceren blijft de boodschap

0 minuten

Gebruik van meerdere schermen

Het onderzoek ‘MediaXperience’ neemt de mediagewoonten van de Belgen onder de loep en dan met name media-multitasking en gebruik van een 2e scherm. Media-multitasking is het parallel en simultaan uitvoeren van meerdere media-activiteiten op verschillende devices. Uit de resultaten van het onderzoek, gevoerd in 2016, blijkt dat op een gemiddelde dag 42% van de Belgen dit doet. We combineren vooral tv & pc en tv & gsm.

Het gebruik van een ‘second screen’ of 2e scherm is een vorm van media-multitasking. In dit geval combineren we het kijken naar een traditionele tv-zender met het gebruik van een ander medium. Op een gemiddelde dag doet 25% van de Belgen aan ‘second screening’ en dan vooral met een laptop (54%) of gsm (29%). 

5 types mediagebruikers

In de marges van het onderzoek publiceerde de reclameregie recent ook een dossier over de typologie van de mediaconsument. De onderzoekers delen de Belgen in 5 verschillende types in:

  • tv-verslaafden (33% van de bevolking)
  • radioliefhebbers (23% van de bevolking)
  • internetadapters (19% van de bevolking)
  • videofanaten (15% van de bevolking)
  • vernieuwende combinatiegebruikers (10% van de bevolking)

Geen enkele groep mediagebruikers houdt het echter bij 1 medium. De Belg combineert verschillende media, maar 4 van de 5 heeft duidelijk een favoriet medium.

Opvallende resultaten?

Opmerkelijk aan bovenstaande resultaten, is dat een tiende van de bevolking media op een afwijkende manier gebruikt. Deze jonge ‘media-multitaskers’ zijn wég van Netflix, Youtube & Spotify en gebruiken hun tablet, smartphone en tv vooral voor streamen en downloaden van video- en audiocontent. Zij zetten de mogelijkheden van de media maximaal én evenwichtig in. Deze doelgroep bereik je dus vooral met een crossmediale aanpak; door het combineren van verschillende communicatiekanalen. Wij blijven als crossmediaal communicatiebureau geloven in een evenwichtige mediamix van zowel klassieke en nieuwe media.