Ieder bedrijf of merk zou een eigen identiteit moeten hebben. Hip, ecologisch, vooruitstrevend, innovatief, klassiek, … Want om succesvol te zijn, je duidelijk te kunnen profileren (ook naar nieuwe werknemers) én om je bedrijf verder te laten groeien is een uniforme merkidentiteit of brand identity onmisbaar. Dat ontdek je hier.

Het belang van een sterke merkidentiteit

1. Je merk krijgt meer persoonlijkheid

Dat het belangrijk is goed na te denken over je merkidentiteit en vooraf voldoende research te doen, is een open deur intrappen. Met een eigen merkidentiteit creëer je namelijk een persoonlijkheid voor je merk. Die brand personality moet in lijn liggen met je goals, unique selling propositions (USP’s), je missie en visie. Het is ook een manier om op te vallen in de markt en je te onderscheiden van je concurrenten, wat in deze tijden geen overbodige luxe is! Mensen komen immers dagelijks via diverse kanalen met een massa merken, bedrijven en producten in contact. Via het web, op de sociale media, in magazines en de krant, op radio en tv of in het straatbeeld en op het winkelpunt… Een uniform imago dat persoonlijkheid uitstraalt, helpt om eruit te springen en je crossmediaal als één merk met één missie aan je doelgroepen te presenteren.

2. Consistent communiceren wordt kinderspel

Vergis je niet, een merkidentiteit of brand identity is meer dan een mooi logo. Je identiteit wordt gevormd door een combinatie van allerlei marketing- en communicatietools zoals visitekaartjes, (e-mail)signatures, verpakkingen, je website en sociale media, online advertenties enzovoort. Het doel is daarbij een professioneel en samenhangend geheel te creëren doorheen alle communicatievormen. Hoe je je merkidentiteit consistent kan uitdragen? Simpel: bepaal eerst je huisstijl en maak een huisstijlgids. Zo weet iedereen binnen je onderneming en erbuiten (denk aan eventuele communicatiepartners) aan welke richtlijnen, zowel online als offline, ze zich moeten houden. Pas als alle do’s en don’ts voor iedereen duidelijk zijn, kan je extern en intern consistent communiceren.

3. Je brand awareness gaat erop vooruit

Wanneer je je brand identity goed en consistent uitrolt, creëert dat automatisch meer merkherkenbaarheid. Als mensen je merk of bedrijf offline en online zien passeren én herkennen, zal het langer in hun hoofden blijven hangen. Je blijft top of mind. Ze zullen bovendien ook sneller je producten en diensten vertrouwen als je je boodschap consequent overbrengt. Het is tenslotte op basis van je merkidentiteit dat iemand zich een beeld van jouw organisatie zal vormen. Dankzij je brand identity kan je dus een sterke indruk achterlaten en meer awareness genereren. Een aanrader, want: je krijgt zelden een tweede kans om een goede eerste indruk te maken.

4. Een sterk imago genereert brand loyalty

Je wil uiteraard dat je klanten blijven terugkomen. Een uniforme merkidentiteit is dan ook een essentieel onderdeel bij de opbouw van een goede klantenbinding. Met een sterke branding maak je je merk menselijker en geloofwaardiger. Beide zaken helpen een vertrouwensband te creëren tussen jou en je doelgroepen. En wanneer zij vertrouwen hebben in je merk, gaan ze graag een langdurige relatie aan.

5. Meer kans op succesvolle employer branding

Niet alleen voor je klantenbinding, maar ook voor je (potentiële) werknemers is een sterke merkidentiteit belangrijk. Een bedrijf met een goede branding en een krachtig imago zal het makkelijker hebben om werknemers én nieuwe kandidaten ervan te overtuigen dat ze betrokken zijn bij iets meer dan alleen ‘een job’. Ze genieten van een unieke werkervaring. Ze schrijven mee aan een eigen verhaal. Wil je het teamgevoel extra boosten en de motivatie nog verder aanscherpen. Laat dan, bijvoorbeeld, kantoorbenodigdheden of andere leuke gadgets in de stijl van het huis maken. Op die manier creëer je nog meer een gevoel van eenheid en staan alle neuzen direct in dezelfde richting!