5 must-knows over Influencer Marketing

0 minuten

1. Regelgeving rond influencer marketing blijft vaag

Draai of keer het hoe je het wil, influencer marketing blijft ‘marketing’ en gaat in de meeste gevallen nog steeds om het investeren in de beste marketingtools om de beste salesresultaten te halen. Op zich niets mis mee, zolang de consument dat maar weet. In België bestaat er echter nog geen duidelijke regelgeving rond influencer marketing. In andere landen zoals Nederland en de VS zijn er al wel (strenge) regels. Die houden in dat commerciële posts expliciet moeten aangeven dat ze gesponsord of gelinkt zijn aan een betaald partnership. Dat gebeurt met hashtags zoals #ad, #sponsored, #paid,… Ook in België mogen we ons zeker aan meer regulatie verwachten. To be continued.

2. Content wordt volwassen

Er is niet alleen nood aan meer regelgeving. Om relevant te blijven, zal influencer marketing ook content-wise moeten evolueren. Influencers die een foto posten van zichzelf met een product; it’s daily business. Maar wie vandaag als bedrijf echt wil opvallen, moet gaan voor meer. Meer waardevolle content. Content marketing zal daarom in de toekomst belangrijker worden binnen de influencer aanpak. Video en originele content? Check! Authentieke reviews en tutorials die de ervaring met een product of dienst weergeven, zullen immers sneller consumenten overtuigen. Hoe je waardevolle content creëert, hangt af van je strategie. Denk dus in de eerste plaats goed na wat je als bedrijf wil bereiken en welk verhaal je wil vertellen. 

3. De influencer vervangt de journalist (not)

Voor pr- en persbureaus wordt de influencer een prominente provider van kwalitatieve content. Daarmee komen ze steeds meer in het vaarwater van professionele journalisten terecht. Toch zal de ene de andere nooit vervangen. Ze zullen elkaar eerder aanvullen. Zo nodigen bedrijven – vooral in de modewereld –  even graag influencers uit om over hun merk te communiceren, als bekende redacteurs van grote modebladen. Op die manier creëren bedrijven de juiste mix tussen bereik en vertrouwen en worden journalisten, bloggers, influencers,… allemaal en elk op hun manier content-providers. Influencers zullen een onderwerp vaak eerder subjectief (commercieel?) benaderen, terwijl voor journalisten een objectieve verslaggeving primeert. 

4. Influencer marketing is meetbaar

Wat brengt influencer marketing een pr-bureau op? Net zoals je de return van perscommunicatie of een social media marketingaanpak kan meten, bestaan er vergelijkbare influencer marketing tools en platformen. Vergeet het urenlang afschuimen van Instagram of Facebook op zoek naar de ideale ambassadeur. Influencer platformen besparen je die moeite en leiden je recht naar de influencers die relevant zijn in jouw sector. Dankzij specifieke monitoring kan je ook eenvoudig contact opnemen met influencers. Je kan je campagne starten, opzetten én rapporteren over clicks, shares, engagement rates,… Tal van pr-bureaus werken vandaag al met dergelijke professionele tools, waaronder ook D’M&S. De kennis en toegang tot deze platformen maken het mogelijk om efficiënt influencer marketingcampagnes te ontwikkelen. Als je het juist aanpakt tenminste. Hello, influencer marketeer?

5. Influencer marketeer (IM): job of the future? 

Schuim je Google af op zoek naar een job als ‘influencer marketeer’, dan zal je steeds meer aanbiedingen vinden. Hoewel deze functie vroeger veelal werd geïntegreerd in het takenpakket van een social media of content manager, krijgt de influencer marketeer (IM) vandaag een waardevolle, eigen plaats. De functie van influencer marketeer vraagt daarbij om een passie voor social media én voor mensen. Een goede IM zal zich onderscheiden door zijn/haar persoonlijke contacten en het vermogen om relaties met influencers op lange termijn te onderhouden. Een goede influencer marketeer laat zich verder ook omringen door de juiste partij die hem of haar bijstaat om zijn acties en pr-campagnes te optimaliseren én de beste ROI naar boven te halen.