Bol.com, Zalando, Coolblue, Amazon ... E-commerce is populairder dan ooit. Ben jij al mee? Of heb je plannen voor een eigen webshop? Verlies dan deze trends niet uit het oog bij de opstart of het beheer van je webwinkel.

1.    Snel, sneller, snelst?

Pakje besteld, de volgende dag in je bus. Je hoeft niet eens de deur uit! E-commerce is een droom voor de gemakzuchtige consument. Is het product niet naar wens, dan stuur je het de volgende dag toch gewoon terug? Op voorhand betalen hoeft zelfs niet altijd. Door de hoge standaarden die de bekende webshops hanteren, kan je als kleinere webshop natuurlijk niet achterblijven. Leveren moet snel, sneller, snelst! En dat zal in de toekomst niet veranderen. Zorg dus voor een vlotte levering. Heb je geen zin in verzendstress? Kies dan voor de volgende oplossing.

2.    Al gehoord van dropshipping?

Snel willen leveren en je voorraad constant in de gaten houden, zorgt voor veel extra werk. Heb je geen zin in al dat gedoe? Kies dan voor dropshipping. Op die manier besteed je je voorraadbeheer en verzendingen uit aan een derde partij. Hoe werkt het? Simpel! Wanneer je klant bestelt, wordt zijn order rechtstreeks door de ‘dropshipper’ verzonden. Hij beheert de voorraad en de verzending van jouw producten. De levering wordt steeds gepersonaliseerd met jouw bedrijfsnaam en logo. Je klanten merken er dus niets van.

3.    Gebruik influencer en affiliate marketing

Een webshop opzetten is slechts het begin. Je moet ook mensen naar je platform leiden. Adverteren via Google en de social media is een goed idee. Maar webwinkels maken tegenwoordig ook vaak gebruik van affiliate marketing. Influencers delen in hun stories of posts op social media dan bijvoorbeeld een kortingscode die hun volgers kunnen verzilveren in de webshop. De influencer zet het product in de kijker en stimuleert volgers tot een aankoop. Elke aankoop via de code levert de influencer een vergoeding op. De influencer heeft er dus alle baat bij om de producten goed te promoten.

4.    Verwen je consument met leuke tools

Als bedrijf moet je het leven van de consument zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat heeft Ikea goed begrepen. Zij hebben een app ontwikkeld die het kiezen van het juiste product vereenvoudigt. Matcht die nieuwe kast of zetel met je interieur? Kloppen de afmetingen? Keuzestress verzekerd, tenzij je de AR-app gebruikt. Daarmee plaats je fysieke objecten via je camera in je interieur. Zo krijg je een sneak peek van hoe het meubilair bij jou thuis staat.  De app geeft de webshop meteen ook dat tikkeltje extra. Ontdek het in dit filmpje.

Wil je een e-commerce shop opzetten of kan je webshop een online marketing boost gebruiken? Onze experts helpen je graag verder. Meer informatie op www.dms.be