1. Ga voor short form video
Dat we niet meer om video heen kunnen, is al langer duidelijk. We zien wel dat short form video’s immens populair worden, met dank aan TikTok, Instagram Reels, Facebook Reels en de recente booming YouTube Shorts (nieuwe feature op YouTube specifiek voor korte video’s). Het bewijs? Een blik op Google Trends zegt voldoende: het zoekvolume van de term ‘Instagram Reels’ vertoont er tot op vandaag een sterk stijgende lijn.
Er is dus een groeiende interesse voor dit type content. Op Instagram worden bovendien alle video’s automatisch Reels en krijgen ze zelfs prioriteit van het algoritme. Voor tegelspecialist Tyles zetten we er met inspirationele reels alvast volop op in.
Video’s krijgen in het algemeen ook een steeds centralere plaats in de tijdlijn. Niet onlogisch als je weet dat meer dan 75% van de content op het internet in videoformaat aangeboden wordt. Daarbinnen neemt het aandeel korte video’s aanzienlijk toe omdat short form video’s in alle social media apps prominenter in beeld komen. Mensen zijn daarnaast minder lang geboeid door lange video’s. Ze verliezen sneller hun aandacht en geduld. Het maken van korte video’s is ook minder arbeidsintensief en bijgevolg goedkoper dan de langere varianten. Win-win!
Tot slot is het in 2023 een absolute must om, naast je organische (niet betaalde) content, te kiezen voor short form videoadvertenties. Zo bereiken je populaire korte video’s met doelgerichte calls to action (CTA) zeker de juiste doelgroep. Zelfs Twitter biedt ondertussen de mogelijkheid aan om korte videoadvertenties te maken. Video shorts zijn dan ook echte eyecatchers!
2. Maak gebruik van e-mailmarketing
Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers op Gmail is e-mailmarketing weer helemaal terug. Bijna iedereen heeft wel een e-mailaccount waardoor het voor merken en bedrijven een heel toegankelijke manier is om in contact te komen met hun (potentiële) klanten. Bovendien brengen mensen per dag meer tijd door in hun mailbox dan op hun Facebookpagina.
De stijgende kost per acquisitie (CPA) en de moeilijk te doorgronden algoritmes op social media maken e-mail als marketinginstrument daarnaast aantrekkelijker. Wanneer je e-mailmarketing juist inzet, is het een zeer efficiënte methode om aan klantenbinding te doen. En klantenbinding kost nog altijd minder dan nieuwe klanten aantrekken.
Voor je kan starten aan e-mailmarketing, heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. Alles begint bij het verzamelen van leads. Dat doe je best niet via een gekochte lijst. De meest kwalitatieve leads haal je uit je eigen website door te werken met pop-ups, landingspagina’s, formulieren, ... Wat je hierbij nooit uit het oog mag verliezen, is dat je e-mail opnieuw ‘sociaal’ moet maken. Het is meer dan koudweg het promoten van je product of dienst. Wil je een relatie met je klanten opbouwen en hen tot een actie verleiden, toon dan betrokkenheid. Het is maar een tip om een positieve return on e-mailmarketing te genereren.
Nadat je je leads zorgvuldig verzameld hebt, wil je ze natuurlijk niet verliezen. Meer nog, je wil hen voeden, aan jou binden en die relatie verder uitbouwen met het oog op een hogere customer loyalty. Een nurturing campagne opzetten, zowel voor B2B- als B2C-merken, is eigenlijk een no-brainer.
Wat is een nurturing campagne? Wel, telkens wanneer gebruikers een bepaald gedrag vertonen, zet je een geautomatiseerde e-mailflow in gang. Ze krijgen dan een e-mail die past bij hun positie in de marketing funnel. Dankzij zo’n e-mailflow bouw je vertrouwen en geloofwaardigheid op. De nurturing campagne leidt de potentiële klant als het ware door een zorgvuldig opgesteld traject met als doel het genereren van conversies.
Kortom: E-mailmarketing is een kostenefficiënte strategie om je boodschap bij je doelpubliek te krijgen. Tel daarbij het vooruitzicht op een hoge ROI en je begint er beter vandaag mee dan morgen. Je mag er trouwens zeker van zijn dat de concurrentie hier ook volop gebruik van maakt. Blijf dus niet achter!
3. Zet in op YouTube advertising
Videomarketing is hot en YouTube is en blijft hét kanaal voor video, ook anno 2023. Na Google is YouTube de grootste zoekmachine met meer dan 2 miljard gebruikers en dat aantal groeit nog steeds. Adverteren op dit kanaal is bovendien een effectieve marketingmethode want YouTube biedt tal van targeting opties aan. Van contextual targeting (waar ads geplaatst worden in een relevante context) tot demografische targeting. Ook affinity audiences en in-market audiences waarbij groepen mensen ingedeeld worden op basis van hun surfgedrag zijn mogelijk.
YouTube ads zijn daarnaast met een gemiddelde tussen de 0,01 en 10 cent per view een kostenefficiënte manier om je doelpubliek te bereiken. Omdat niet iedereen de weg naar het kanaal al gevonden heeft, liggen er nog veel kansen open!
Je hebt de keuze uit verschillende soorten ad formats:
- Skippable in-stream ads
- Non-skippable in-stream ads
- Bumper ads
- Overlay ads
- ...
Het platform blijft ook vernieuwen. Met YouTube Shorts hebben ze recent een grote hit te pakken. Vanaf volgend jaar zullen ook advertenties tussen deze populaire YouTube Shorts mogelijk worden, yay! Hierboven vermeldden we al dat short video the way to go is, dus adverteren tussen YouTube Shorts is dat zeker en vast ook. Oh ja, gebruikersnamen zoals op Instagram en TikTok? Die worden mogelijk vanaf 2023. Heb jij de jouwe al aangevraagd?
Nog een laatste tip... Contentwise vlieg je er beter niet té snel in. Het is cruciaal om eerst na te denken over het achterliggende idee van je video. De bedoeling is tenslotte om de aandacht van je publiek te trekken en hen op je video te doen klikken. En dat doe je best zo snel mogelijk, want bijvoorbeeld Skippable in-stream ads kan je al na 5 seconden laten verdwijnen. Verder is het belangrijk om je kijkers binnen de 30 seconden een reden te geven om je video uit te kijken, anders haken ze snel af. Op het einde kan een duidelijke CTA met verwijzing naar de volgende video niet ontbreken. Up to the next!
Onze conclusie? YouTube ads kunnen je ongetwijfeld helpen om je doelen te bereiken, je brand image te promoten, brand awareness te verhogen, sales te converteren en je doelpubliek te retargeten.