De meest gebruikte web analytics tool ter wereld, Google Analytics 3 (UA of GA3), verzamelt vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer. Dus … time to make a change! Schakel met je bedrijf over naar de nieuwe opvolger: Google Analytics 4 (GA4). Om je op weg te helpen, geven we je drie belangrijke GA4-inzichten. Efficiënt de marketinginspanningen van je bedrijf analyseren? Check!

1. Welke doelgroep bereik je?

Het is altijd goed om te weten of je werkelijke bezoekers overeenkomen met je vooropgestelde doelgroep. In GA4 zie je onder het rapport ‘Demografie’ uit welke landen en steden je bezoekers komen, wat hun geslacht en leeftijd is, welke taal ze spreken én welke interesses ze hebben gebaseerd op hun online surf- en aankoopgedrag.

Merk je dat dit niet helemaal strookt met de doelgroep die jij voor ogen hebt? Controleer dan bij het adverteren op Google en de social media of je alle instellingen juist hebt ingesteld. Hoe juister de doelgroep, hoe groter het succes van je dienst of product.

2. Hoe komt die doelgroep bij jou terecht?

Weet je wie je doelgroep is? Ideaal, maar is het ook duidelijk hoe je doelgroep op jouw website terechtkomt? Komen ze binnen via een organisch of betalend kanaal? Via social media of via Google? Het antwoord vind je terug onder het rapport ‘Acquisitie’.

Dat rapport bestaat uit twee interessante onderverdelingen: gebruikers- en verkeersacquisitie. Gebruikersacquisitie toont waar je gebruikers vandaan komen en verkeersacquisitie toont waar de nieuwe sessies vandaan komen. Hou er rekening mee dat één gebruiker meerdere sessies kan hebben.

Daarnaast kan je ook de tijdspanne aanpassen waarvoor je data wil zien. Je kan zelfs twee verschillende periodes met elkaar vergelijken. Dit kan handig zijn bij het speuren naar trends of het spotten van veranderingen in het surfgedrag van je doelgroep. Wil je bijvoorbeeld weten welk kanaal in de US voor de grootste toestroom naar je website zorgt? En wil je dit vergelijken met de toestroom vanuit België? No problem met GA4!

Op basis van bovenstaande inzichten kan je dus meer of minder inzetten op bepaalde kanalen en kan je zien of je marketinginspanningen werken om je doelpubliek naar je website te lokken.

3. Welke acties voert je doelgroep uit?

Tot slot nog kort iets over het rapport ‘Betrokkenheid’. In dit rapport ontdek je waar op je website je doelgroep het vaakst vertoeft en welke acties bezoekers uitvoeren. We focussen ons op de twee interessantste onderverdelingen: ‘Pagina’s en schermen’ en ‘Conversies’.

Het ‘Pagina’s en schermen’ rapport toont je de webpagina’s die gebruikers het vaakst bezoeken. Zo kan je in je communicatie meer inzetten op die bepaalde pagina’s of onderwerpen om een groter aantal mensen naar je website te krijgen.

Het ‘Conversie’ rapport toont dan weer alle gebeurtenissen die jij als belangrijk beschouwt voor je bedrijf en die je als conversie hebt ingesteld. Denk maar aan een offerte aanvragen, een brochure downloaden, een klik op een e-mailadres of telefoonnummer, een aankoop van een product, ...

Kortom: het is belangrijk om ook na GA3 een duidelijk inzicht te blijven hebben in je doelgroep en te weten hoe ze met je site omgaan. Google Analytics 4 biedt je die krachtige inzichten om je marketingstrategie verder te verfijnen en meer te halen uit je onlinemarketingcampagnes.

Klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen met GA4? Neem vandaag nog contact met ons op! Ons team van gecertificeerde experten staat klaar om je te helpen het potentieel van dit platform maximaal te benutten.